شماره: ۲۰۰/۴۶۲۲/ص
تاریخ: ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
جناب آقای دکتر سلیمانی
رئیس کل محترم بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران
بازگشت به نامه شماره ۹۹/۱۰۰/۱۳۰۷۱-۱۳۹۹/۰۲/۲۱ ، به استحضار می رساند:
به موجب دادنامه شماره ۲۸۹۵-۱۳۹۸/۱۰/۱۰ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر نقض دادنامه شماره ۴۳۲-۱۳۹۶/۰۵/۱۰ هیأت مذکور، عدم ابطال فراز پایانی بخشنامه شماره ۹۲۵۳-۱۳۹۰/۰۷/۰۹ سازمان امور مالیاتی کشور اعلام و طی بخشنامه شماره ۲۱۰/۹۹/۱۳-۱۳۹۹/۰۱/۲۷ ابلاغ گردید. در این چارچوب با توجه به اینکه در فاصله زمانی دادنامه های صدرالاشاره خدمات بیمه درمان و تکمیل درمان از پرداخت مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده معاف اعلام گردیده و با عنایت به نظریه شماره ۹۰۰۰/۲۳۰/۲۳۳/۲۰۰ مورخ ۱۳۹۷/۰۷/۲۱ معاون محترم حقوقی، پیشگیری و پژوهش دیوان عدالت اداری ابلاغی طی بخشنامه شماره ۲۳۰/۹۷/۱۱۵-۱۳۹۷/۰۸/۱۴ رعایت موارد ذیل در رابطه با پرونده های مالیات بر ارزش افزوده شرکت های بیمه گر در فاصله زمانی ۱۳۹۶/۰۵/۱۰ لغایت ۱۳۹۸/۱۰/۱۰ الزامی است:
۱- چنانچه حسابرسی یا رسیدگی به اعتراض مالیاتی، قطعی و در زمان حاکمیت بخشنامه سابق (۲۰۰/۹۶/۹۷-۱۳۹۶/۰۷/۰۳) تمام مراحل قانونی طی شده باشد، مشمول رأی اخیر دیوان عدالت اداری نمی باشد.
2- چنانچه مراحل حسابرسی و رسیدگی به اعتراض مالیاتی پایان نیافته باشد و پرونده در جریان باشد، استناد به بخشنامه سابق (۲۰۰/۹۶/۹۷-۱۳۹۶/۰۷/۰۳) جایز نبوده و بیمه نامه های صادره با موضوع خدمات بیمه درمان و تکمیل درمان در فاصله زمانی ۱۳۹۶/۰۵/۱۰ لغایت ۱۳۹۸/۱۰/۱۰ مشمول مالیات و عوارض موضوعه می باشد و شرکت های مذکور می توانند با توجه به مفاد بند (۱۵) بخشنامه ۲۸۰۰۴-۱۳۸۸/۱۱/۱۲ نسبت به مطالبه مالیات و عوارض موضوعه از بیمه گذاران خود اقدام نمایند.
3- بیمه گذاران نیز چنانچه بهای خرید بیمه نامه های مزبور را از منابع خود (نه از حقوق پرسنل) پرداخت نمایند، حسب مورد مالیات و عوارض پرداختی به عنوان اعتبار یا هزینه دوره پرداخت آنان محسوب خواهد شد.[1]
امیدعلی پارسا
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور
[۱] . به موجب دادنامه شماره ۱۴۰۰۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۱۴۴۶ مورخ ۱۴۰۰/۰۶/۰۶ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری بندهای ۲ و ۳ ابطال شد. تصویر دادنامه مذکور به موجب بخشنامه شماره ۲۱۰/۱۴۰۰/۵۳ مورخ ۱۴۰۰/۰۷/۲۱ ارسال شد.
شماره سند: ۲۰۰/۴۶۲۲/ص
کد سند: ال/۱۲/۲۰//
وضعیت سند: معتبر


