[1401/11/23][160/1/2325][دستورالعمل] حکم مالیاتی دستورالعمل تامین برق اضطراری مراکز حیاتی، حساس، مهم و قابل حفاظت

  • خانه
  • مقالات پایگاه دانش
  • [1401/11/23][160/1/2325][دستورالعمل] حکم مالیاتی دستورالعمل تامین برق اضطراری مراکز حیاتی، حساس، مهم و قابل حفاظت
برآورد زمان مطالعه: 3 دقیقه

شماره 160/1/2325

تاریخ 1401/11/23

وزیر محترم کشور 

وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور

رئیس محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

معاون محترم هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح 

رئیس محترم سازمان پدافند غیرعامل کشور

شصت و ‌نهمین جلسه کمیته‌ دائمی (شورای عالی) پدافند غیرعامل کشور به استناد ماده 8 اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل ‌کشور مصوب مقام‌ معظم رهبری و فرماندهی ‌کل قوا (مدظله العالی) در تاریخ 1401/09/29 تشکیل و دستورالعمل تامین برق اضطراری مراکز حیاتی، حساس، مهم و قابل حفاظت موضوع ماده نه اساسنامه، پیشنهادی آن سازمان را بررسی و به شرح زیر تصویب نمود:

دستورالعمل تامین برق اضطراری مراکز حیاتی، حساس، مهم و قابل حفاظت

مقدمه

زیر ساخت برق، از جمله زیر ساخت های حیاتی و از اهداف اولیه در زمان جنگ می‌ باشد که بدلیل وابستگی سایر زیر ساخت‌ ها به آن، وقوع تهدیدات بر این صنعت می‌ تواند خدمات‌ رسانی و کارکرد مراکز وابسته را مختل نموده و پیامدهای امنیتی در سطح ملی به دنبال داشته باشد; براین اساس لازم است برای تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز مراکز حیاتی، حساس، مهم و قابل حفاظت در حوزه های کلیدی و زیر ساخت های تامین ‌کننده نیازهای حیاتی و ضروری از قبیل امنیت، بهداشت و درمان، حمل و نقل، غذا و دارو، ارتباطات، انرژی و آب و غیره در شرایط اضطراری، تمهیدات لازم پیش ‌بینی‌ شود تا این مراکز بتوانند برای مدت زمان معین و تا بازگشت به شرایط عادی، کارکردهای اصلی خود را حفظ نموده و تداوم خدمات رسانی داشته باشند.

ماده 1– تعاریف و اختصارات

1) کمیته دائمی: کمیته‌ دائمی (شورای عالی) پدافند غیرعامل کشور

2) سازمان: سازمان پدافند غیرعامل کشور

3) مولد برق اضطراری: مجموعه ای از دستگاه ها و یا تاسیسات به صورت یک واحد تولید برق است که بهره‌ برداری از آن به صورت مستقل و یا متصل به شبکه برق سراسری با رعایت نکات فنی و ایمنی، امکان ‌پذیر می ‌باشد.

4) مراکز حیاتی: مراکزی که چنانچه تمام و یا قسمتی از آن مورد تعرض یا تخریب واقع شود و یا به کنترل دشمن درآیند، خسارت جبران ناپذیری به کشور وارد می ‌شود و یا زندگی عادی مردم مختل می‌ گردد.

5) مراکز حساس: مراکزی که چنانچه تمام و یا قسمتی از آن مورد تعرض یا تخریب واقع شود و یا به کنترل دشـمن درآینـد، زیان کلی به کشور وارد می ‌شود و یا زندگی مردم تا حدود زیادی مختل می ‌گردد.

6) مراکز مهم: مراکزی که چنانچه تمام و یا قسمتی از آن مورد تعرض یا تخریب واقع شود و یا به کنترل دشمن درآیند، مشکلاتی برای کشور ایجاد می ‌گردد و یا زندگی بخشی از مردم مختل می‌ گردد.

7) مراکز قابل حفاظت: مراکزی که لطمه به آنها می ‌تواند وقفه در امور قسمتی از یک شهر ایجاد نماید و نیازهای اصلی مردم، اداره امور شـهر و تـداوم حیـات مردم (شهروندان) به آن وابستـه بوده و حفـاظت و مراقبت از آنها لازم باشد.

8) مشترکین برق: یک شخص حقیقی یا حقوقی که امکان استفاده مجاز از انرژی الکتریکی از طریق دایر کردن خطوط اتصال انرژی و وسایل اندازه‌ گیری لازم، طبق مقررات را دارد.

9) شبکه سراسری: مجموعه مراکز نیروگاهی، پست ‌های برق، خطوط، کابل‌ ها و سایر تجهیزات که به ‌منظور انتقال انرژی از محل تولید تا مصرف ‌کننده نهایی متصل شده ‌اند و می تواند به صورت فرا ملی، ملی و منطقه ‌ای بهره‌ برداری شود.

10) شرایط اضطراری: وضعیتی از شبکه سراسری که با بروز تهدیدات (قریب ‌الوقوع بودن و یا بعد از وقوع آنها) یا حوادث و اتفاقات عامدانه که منجر به اختلال در بخش‌ های مختلف تولید، انتقال، توزیع و مراکز کنترل و فرماندهی و توزیع برق ایجاد می‌ شود و نیاز به اقدامات فوق العاده برای پاسخ دارد.

11) کارکرد ضروری: فعالیت‌ های مرتبط با بخش ‌های اصلی هر مرکز که در زمان اضطرار باید استمرار و تداوم داشته باشند و برای ادامه فعالیت‌ آن ها تمهیدات لازم پیش ‌بینی گردد.

12) دستگاه اجرایی: کلیه وزارتخانه‌ ها، موسسات دولتی، موسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌ های دولتی و کلیه دستگاه‌ هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم تصریح و یا ذکر نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی، بانک ‌ها و بیمه ‌های دولتی، دستگاه‌ اجرایی نامیده می ‌شوند. (ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری)

ماده 5– ضوابط اجرایی

13) شرکت‌ های دولتی، بانک ‌ها، بیمه ‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و شرکت ‌های مربوط به بخش خصوصی و تعاونی نهادهای عمومی غیردولتی موظف‌ اند اعتبار مورد نیاز تامین مولد برق اضطراری مربوط به مراکز مشمول خود را از محل منابع داخلی شرکت پیش ‌بینی و تأمین کنند.

تبصره: سازمان می ‌تواند هزینه‌ های مربوط به تجهیز و تامین برق پشتیبان مراکز و تاسیسات بخش‌ های عمومی غیردولتی و خصوصی را به عنوان هزینه مورد قبول مالیاتی، منظور نموده و به مراجع ذی ربط اعلام نماید.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور

سرلشکر پاسدار محمد باقری

تاریخ سند: 1401/11/23
شماره سند: 160/1/2325
وضعیت سند: معتبر

پیوست‌ها و منابع:

این صفحه برای شما مفید بود؟
نپسندیدم 0
بازدید ها: 5


سایر مطالب

قبلی: [1401/03/16][200/1401/528][دستورالعمل] نحوه اجرای جزء (5) حکم بند (ع) تبصره (6) قانون بودجه سال 1401 کل کشور