[1400/10/28][134560/ت 59381ه][ایین نامه] آيين نامه استرداد ماليات و عوارض کالاهاي همراه مسافران و بليط پروازهاي خارجي گردشگران خارجي خريداري شده از شرکت هاي هواپيمايي ايراني موضوع ماده (11) قانون ماليات بر ارزش افزوده

  • خانه
  • مقالات پایگاه دانش
  • [1400/10/28][134560/ت 59381ه][ایین نامه] آيين نامه استرداد ماليات و عوارض کالاهاي همراه مسافران و بليط پروازهاي خارجي گردشگران خارجي خريداري شده از شرکت هاي هواپيمايي ايراني موضوع ماده (11) قانون ماليات بر ارزش افزوده
برآورد زمان مطالعه: 3 دقیقه

شماره 134560/ت 59381هـ

تاريخ: 28/10/1400

بسمه تعالي

«با صلوات بر محمد و آل محمد»

وزارت امور اقتصادي و دارايي – وزارت راه و شهرسازي

هيئت وزيران در جلسه 1400/10/26 به پيشنهاد شماره 2/136187 مورخ 1400/08/30 وزارت امور اقتصادي و دارايي (سازمان امور مالياتي کشور) و به استناد ماده (11) قانون ماليات بر ارزش افزوده – مصوب 1400-، آيين­نامه استرداد ماليات و عوارض کالاهاي همراه مسافران و بليط پروازهاي خارجي گردشگران خارجي خريداري شده از شرکت هاي هواپيمايي ايراني موضوع ماده يادشده را به شرح زيرتصويب کرد:

آيين نامه استرداد ماليات و عوارض کالاهاي همراه مسافران و بليط پروازهاي خارجي گردشگران خارجي خريداري شده از شرکت هاي هواپيمايي ايراني موضوع ماده (11) قانون ماليات بر ارزش افزوده

ماده 1 در اين آيين نامه اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به کار مي روند:

?- قانون: قانون ماليات برارزش افزوده – مصوب 1400-.

2 سازمان: سازمان امور مالياتي کشور.

3 ماليات پرداختي: ماليات و عوارض پرداختي بابت خريد کالاها و همچنين خريد بليط پرواز خارجي از شرکت­هاي هواپيمايي ايراني توسط گردشگران خارجي.

4 مسافر: شخص حقيقي اعم از ايراني و خارجي و گردشگران خارجي که از مبادي رسمي کشور خارج مي‌شوند.

5 گردشگران خارجي: شخص حقيقي غيرمقيم که به قصدي غير از کار يا هرگونه فعاليت اقتصادي، در ايران اقامت داشته است.

6 متوليان ذي ‌ربط: مأموراني که به منظور اجراي مفاد اين آيين نامه در مبادي خروجي کشور مستقر مي‌باشند.

7 صورتحساب: صورتحساب الکترونيکي نوع چهارم موضوع استاندارد کارکردي پايانه‌هاي فروشگاهي که براي استرداد ماليات بر ارزش افزوده مطابق نمونه‌ تهيه شده توسط سازمان تعيين شده است و شماره گذرنامه خريدار در آن درج مي‌گردد. بليط هواپيما نيز در حکم صورتحساب مي‌باشد.

8 الگوي (فرم) شمس (صورتحساب شناسه‌دار معتبر سازمان): الگوي (فرم) سه نسخه‌اي و داراي شناسه يکتاي سازمان که در زمان بروز حادثه و يا نقص فني براي فروش کالا يا ارايه خدمت مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

ماده 2  شرايط و اسناد و مدارک لازم براي استرداد ماليات و عوارض پرداختي به شرح زير است:

الف- شرايط مورد نياز:

1 خريد کالا توسط مسافران و يا خريد بليط پرواز خارجي توسط گردشگران خارجي از شرکت‌هاي هواپيمايي ايراني انجام شده باشد.

2 از تاريخ خريد کالا (مندرج در صورتحساب) تا تاريخ خروج از کشور بيش از دو ماه نگذشته باشد.

تبصره  بليط هواپيما مشمول اين بند نمي باشد.

3 مشخصات خريدار مندرج در صورتحساب و يا بليط بايد منطبق با مشخصات مسافر و يا گردشگر خارجي باشد (حسب مورد).

ب- اسناد و مدارک مورد نياز:

1 صورتحساب و الگوي (فرم) شمس صادره موضوع استاندارد کارکردي پايانه‌هاي فروشگاهي و يا بليط پرواز خارجي از شرکت هواپيماي ايراني (حسب مورد).

2 تکميل الگوي (فرم) درخواست استرداد، طبق الگوي (فرم) شماره (1) پيوست که تأييد شده به مهر دفتر هيئت دولت است.

3 اصل گذرنامه معتبر، رواديد (ويزا)، بليط و ساير مستندات خروج از کشور (حسب مورد).

ماده 3 سازمان مکلف است مدارک موضوع ماده (2) اين آيين‌ نامه را از طريق سامانه‌هاي الکترونيکي مربوط مورد تطبيق قرار داده و صحت بندهاي (1) و (2) بند (ب) ماده مزبور را بررسي و تأييد نمايد.

ماده 4 چنانچه ارزش مجموع کالاهاي همراه مسافر بيش از مبلغ دويست و پنجاه ميليون (250000000) ريال باشد متوليان ذي‌ربط موظف به رؤيت و تطبيق کالاي مزبور با صورتحساب مربوط مي‌باشند. نصاب مذکور هماهنگ با نرخ تورم رسمي اعلامي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران هر دو سال يک بار به پيشنهاد سازمان و تصويب وزير امور اقتصادي و دارايي قابل تغيير مي‌باشد.

ماده 5 در مواردي که مسافر/گردشگر خارجي، با توجه به ماده (2) اين آيين نامه شرايط استرداد را ندارد، متوليان ذي ­ربط مکلفند گزارش لازم را طبق الگوي (فرم) شماره (2) پيوست که تأييد شده به مهر دفتر هيئت دولت است تنظيم و اطلاعات جدول مذکور را در سامانه مؤديان موضوع بند (س) ماده (1) قانون درج نمايند.

ماده 6 – سازمان موظف است الگوي (فرم) درخواست استرداد ماليات و عوارض پرداختي توسط مسافران بابت کالاهاي خريداري شده طبق الگوي (فرم) شماره (1) پيوست و اسناد و مدارک مربوط را به هنگام خروج از کشور بررسي و در صورت انطباق با مفاد اين آيين ‌نامه، ماليات و عوارض قابل استرداد تاييد شده را از طريق سامانه (سيستم) بانکي براي مسافران ايراني و به صورت نقد يا از طريق سامانه (سيستم) بانکي (حسب مورد) براي مسافران خارجي و بر مبناي واحد پول رايج کشور و با اخذ رسيد پرداخت يا واريز نمايند. استرداد وجوه موضوع اين آيين ­نامه توسط سازمان به صورت برخط  و حداکثر تا قبل از زمان خروج مسافر يا گردشگر از کشور صورت خواهد گرفت.

ماده 7 سازمان مي‌تواند در راستاي مقررات اين آيين‌نامه بخشي از امور مربوط به وظايف خود براي استرداد ماليات و عوارض ارزش افزوده را به متوليان ذي‌ربط واگذار نمايد.

ماده 8 به منظور سهولت و تسريع در اجراي مقررات اين آيين‌نامه، وزارت راه و شهرسازي و گمرک جمهوري اسلامي ايران موظف به تأمين و پيش­بيني تمهيدات محل استقرار مناسب واحدهاي اجرايي (باجه‌هاي اداره امور مالياتي) در مبادي خروجي رسمي کشور مي‌باشند.

ماده 9– ماليات پرداختي در شرايط زير مشمول مقررات استرداد نخواهد بود:

1 ماليات پرداختي بابت دريافت انواع خدمات به استثناي ماليات و عوارض پرداختي گردشگران خارجي بابت خريد بليط پرواز خارجي از شرکت‌هاي هواپيمايي ايراني.

2 صورتحساب‌هاي مسافر که به موجب ماده (18) قانون پايانه­هاي فروشگاهي و سامانه مؤديان – مصوب 1398- مورد تشويق واقع شده است.

3 اضافه پرداختي ماليات بيش از نرخ قانوني يا ناشي از اشتباه محاسبه.

4 عدم تکميل مشخصات صورتحساب ارايه شده مطابق با الگوي (فرم) صورتحساب.

5 عدم انطباق مشخصات مسافر/گردشگر مندرج در صورتحساب و يا بليط با مشخصات مسافران/گردشگران خارجي.

6 کالاهاي ممنوع طبق فهرست اعلامي مراجع ذي­صلاح قانوني.

7 عدم انطباق مشخصات کالاي مندرج در صورتحساب که مجموع ارزش آن بيش از مبلغ دويست و پنجاه ميليون (250000000) ريال با کالايي که خارج مي‌شود.

ماده 10 تا زمان راه‌اندازي سامانه مؤديان موضوع بند (س) ماده (1) قانون، ضوابط اجرايي استرداد موضوع تبصره ماده (13) قانون ماليات بر ارزش افزوده – مصوب 1387- به قوت خود باقي است.

محمد مخبـر

معاون اول رييس ­جمهور

تاریخ سند: 1400/10/28
شماره سند: 134560/ت 59381ه
کد سند: ال/ماده 11 قانون ماليات بر ارزش افزوده مصوب 02/03/1400//
وضعیت سند: معتبر
این صفحه برای شما مفید بود؟
نپسندیدم 0
بازدید ها: 0