[1400/05/06][48393/ت58183هـ][ایین نامه] آيين نامه حمايت از مالکان، متصرفان قانوني و بهره برداران خصوصي و غير دولتي آثار غير منقول و بافت هاي تاريخي- فرهنگي ثبت شده در فهرست آثار ملي و تاريخي، فرهنگي و با ارزش

  • خانه
  • مقالات پایگاه دانش
  • [1400/05/06][48393/ت58183هـ][ایین نامه] آيين نامه حمايت از مالکان، متصرفان قانوني و بهره برداران خصوصي و غير دولتي آثار غير منقول و بافت هاي تاريخي- فرهنگي ثبت شده در فهرست آثار ملي و تاريخي، فرهنگي و با ارزش
برآورد زمان مطالعه: 3 دقیقه

شماره: 4839358183هـ

تاريخ: 1400/05/06

تصويب نامه هيات وزيران

با صلوات بر محمد و آل محمد

وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي

وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات – وزارت کشور

وزارت صنعت، معدن و تجارت- سازمان برنامه و بودجه کشور

معاونت علمي و فناوري رييس جمهور

هيات وزيران در جلسه 1400/05/03 به پيشنهاد شماره 91731 مورخ 1399/08/16 معاونت حقوقي رييس جمهور و به استناد اصل يکصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، آيين نامه حمايت از مالکان، متصرفان قانوني و بهره برداران خصوصي و غير دولتي آثار غير منقول و بافت هاي تاريخي- فرهنگي ثبت شده در فهرست آثار ملي و تاريخي، فرهنگي و با ارزش را به شرح زير تصويب کرد :

آيين نامه حمايت از مالکان، متصرفان قانوني و بهره برداران خصوصي و غير دولتي آثار غير منقول و بافت هاي تاريخي- فرهنگي ثبت شده در فهرست آثار ملي و تاريخي، فرهنگي و با ارزش

ماده 1 در اين آيين نامه اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به کار مي روند:

1-وزارت: وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي.

2– آثار غير منقول تاريخي- فرهنگي: آثار غير منقول و بافت هاي تاريخي – فرهنگي ثبت شده در فهرست آثار ملي و تاريخي، فرهنگي و با ارزش.

3– مالک آثار غير منقول تاريخي- فرهنگي: کسي که مالک يک اثر غير منقول تاريخي- فرهنگي به موجب سند رسمي مالکيت است.

4– متصرف قانوني آثار غير منقول تاريخي- فرهنگي: کسي که به نحوي از انحاي قانوني، تصرف و استفاده مالکانه نسبت به عين، منفعت يا ساير حقوق نسبت به يک اثر غير منقول تاريخي-فرهنگي داشته باشد.

5– بهره بردار آثار غير منقول تاريخي- فرهنگي: کسي که به نحوي از انحاي قانوني، يک اثر غير منقول تاريخي – فرهنگي را در اختيار داشته باشد و در يکي از کاربري هاي مورد تاييد وزارت به بهره برداري رسانده است .

ماده 2مالکان، متصرفان قانوني و بهره برداران خصوصي و غير دولتي آثار ثبت شده و ارزشمند مذکور در فهرست آثار ملي و تاريخي – فرهنگي از حقوق و امتيازات زير برخوردار مي گردند:

-1محاسبه هزينه هاي انشعاب و مصرف آب، برق و گاز و جمع آوري و دفع فاضلاب آثار ثبت شده و ارزشمند غير منقول تاريخي- فرهنگي بر مبناي تعرفه مصارف کاربري هاي فرهنگي به استناد مواد (1)،(2)، و (3) قانون هدفمند کردن يارانه ها.

-2حق مالکيت معنوي و مادي بر تصوير آثار غير منقول تاريخي- فرهنگي و حق استفاده تبليغاتي، فرهنگي و معرفي آنها در قالب چاپ و نشر عکس منحصراً براي مالکان و متصرفان و بهره برداران مذکور.

-3تسهيل و تسريع د ر صدور مجوز و تعيين کاربري آثار غير منقول تاريخي- فرهنگي متناسب با شأن اثر در چهارچوب کاربري هاي فرهنگي و گردشگري ظرف يک ماه با تاييد وزارت در چهارچوب قوانين و مقررات مربوط.

-4امکان بهره برداري از کاربري مختلط از قبيل مسکوني، فرهنگي، اقامتي و گردشگري از آثار غير منقول، تاريخي- فرهنگي، بر اساس شيوه نامه اي که توسط وزارت تهيه و ظرف سه ماه پس از ابلاغ اين آيين نامه ابلاغ ميگردد.

5- حمايت دولت از کسب و کارهاي نوپا(استارت آپ) و فعال مرتبط با احيا و بهره برداري از آثار غيرمنقول تاريخي- فرهنگي موضوع اين آيين نامه در چهارچوب دستورالعمل مصوب وزارت، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمي و فناوري رييس جمهور.

تبصره-  سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز است در صورت تاييد وزارت پرداخت هزينه تعمير ، مرمت و احياي آثار غير منقول تاريخي – فرهنگي توسط اشخاص حقوقي و پيمانکاران فعال در اين حوزه را به عنوان امتياز تعيين صلاحيت و اختصاص و ارتقاي رتبه تعيين نمايد.

ماده 3-هزينه تعمير، مرمت، تکميل، تجهيز فضا، حفاظت، نگهداري، احياء، بيمه و معرفي آثار غير منقول تاريخي- فرهنگي پرداختي توسط اشخاص حقيقي و حقوقي با تاييد وزارت به عنوان هزينه  هاي قابل قبول مالياتي محسوب مي شود.

ماده 4 وزارت مکلف است نسبت به انجام موارد زير اقدام نمايد:

-1آموزش مالکان، متصرفان قانوني و بهره برداران خصوصي و غير دولتي آثار غير منقول تاريخي – فرهنگي در زمينه حفاظت از آثار و جلوگيري از هرگونه آسيب، حفاري غير مجاز و پيش بيني ساز و کار اداري در اين زمينه و تهيه ضوابط عمومي و اختصاصي براي حفاظت، مرمت، تعمير و نگهداري آثار ثبت شده و ابلاغ آن به مالکان، متصرفان قانوني و بهره برداران آثار تاريخي.

-2ايجاد بانک اطلاعاتي آثار غير منقول تاريخي- فرهنگي حاوي مشخصات آنها در اداره ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي هر شهرستان جهت معرفي اين آثار و سهولت در سرمايه گذاري يا خريد آنها توسط اشخاص علاقمند.

-3حمابت از توليد و عرضه مصالح سنتي مناسب و ايجاد سهولت در دسترسي مالکان، متصرفان قانوني و بهره برداران آثار غير منقول  تاريخي- فرهنگي به آنها جهت مرمت و باز آفريني آنها از جمله از طريق ايچاد سامانه هاي اطلاعاي بر خط.

ماده 5– وزارت به منظور تامين مالي شناسايي، مستندسازي، تهيه پرونده ثبتي آثار تاريخي و طبيعي و ميراث فرهنگي ناملموس و حفاظت، مرمت، اجرا،احيا،بهره برداري و معرفي اين آثار، تاسيس مجمع خيرين ميراث فرهنگي را در سطح ملي و استان ها پيگيري مي نمايد. وزارت با همکاري وزارت کشور، موظف است شيوه نامه تاسيس و فعاليت اين مجمع را تصويب و ابلاغ نمايد.

ماده 6- وزارت به منظور شناسايي، مستندسازي، تهيه پرونده ثبتي آثار تاريخي و طبيعي و ميراث فرهنگي ناملموس و حفاظت و معرفي اين آثار، نسبت به حمايت از تشکل هاي مردم نهاد حوزه ميراث فرهنگي و طبيعي با توجه به ارزيابي گزارش عملکرد سالانه اين تشکل ها اقدام مي نمايد .

ارزيابي، حمايت و کمک به تشکل هاي مذکور، بر اساس شيوه نامه مصوب وزارت خواهد بود.

ماده 7 اشخاص که اقدام به تعمير، مرمت، تکميل، تجهيز فضا، حفاظت، نگهداري، احيا و معرفي آثار غير منقول تاريخي- فرهنگي مي کنند مي توانند با تاييد وزارت از نمانام (لوگو) دوستدار ميراث فرهنگي طراحي شده توسط وزارت در تبليغات و سربرگ هاي خود استفاده نمايند.

ماده 8 شيوه نامه هاي موضوع اين آيين نامه ظرف شش ماه از تاريخ ابلاغ اين آيين نامه تهيه و ابلاغ مي شود .

اسحاق جهانگيري

معاون اول رئيس جمهور

تاریخ سند: 1400/05/06
شماره سند: 48393/ت58183هـ
کد سند: L/147//
وضعیت سند: معتبر

پیوست‌ها و منابع:

این صفحه برای شما مفید بود؟
نپسندیدم 0
بازدید ها: 4


سایر مطالب

قبلی: [1400/02/07][12536/ت58715هـ][ایین نامه] احکام مالياتي آيين ‌نامه اجرايي بندهاي (الف)، (ب)، (د)، (ه‍)، (و)، (ح)، (ط)، (ي)، (ک)، (ل)، (م)، (ع)، (ف)، (ص)، (ش)، (خ)، (ذ)، (ض) و (غ) تبصره (5) و بند (ل) تبصره (6) ماده واحده قانون بودجه سال 1400 کل کشور
بعدی: [1399/07/22][83806/ت57749هـ][ایین نامه] آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی موضوع نحوه واگذاری مطالبات قراردادی