[1399/08/07][120251][دستورالعمل] ضوابط اجرایی موضوع بند ب تبصره 6 قانون بودجه سال 1399 کل کشور

برآورد زمان مطالعه: 3 دقیقه

شماره: 120251

تاریخ: 1399/08/07

ضوابط اجرایی موضوع بند ب تبصره 6  قانون بودجه سال 1399 کل کشور

در اجرای حکم بند ب تبصره 6 قانون بودجه سال 1399 کل کشور که مقرر می دارد:

«به وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی کشور ) اجازه داده می شود ظرف مدت یک سال، بخشی از پرونده های مودیان مالیات بر ارزش افزوده دوره های سنوات 1387 تا 1395، که اظهارنامه های خود را در موعد مقرر تسلیم نموده و تاکنون مورد رسیدگی قرار نگرفته اند، با توجه به ضوابطی ( از جمله نحوه انتخاب) که به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور ظرف مدت یک ماه بعد از ابلاغ قانون تهیه می شود و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد، بدون رسیدگی قطعی نماید.»

ضوابط اجرایی حکم فوق به منظور تسریع در قطعی سازی پرونده های مالیات بر ارزش افزوده و تعیین تکلیف وضعیت مالیاتی مودیان، برای اجرا ابلاغ می شود :

1. فعالان اقتصادی مشمول ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده خود را در مهلت مقرر تسلیم سازمان امور مالیاتی کشور نموده اند، به جز موارد مصرح در جزء های الف و ب این بند به ترتیب ذیل مشمول حکم فوق می باشند;

الف) مودیانی که در سامانه اعتبار سنجی مودیان، به عنوان مودیان فاقد اعتبار اعلام شده اند.

ب) مودیانی که اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده تسلیمی، بستانکاری مالیاتی ابراز نموده اند.

2. مودیانی که مالیات و عوارض ابرازی پرداخت شده مطابق اظهارنامه های مالیات بر ارزش افوزده آنها تا سقف یکصد میلیون ریال (100,000,000 ریال) برای هر دوره بوده، قطعی است مشروط بر اینکه درآمد ابرازی ناشی از عرضه کالا یا ارایه خدمت در اظهار نامه تسلیمی کمتر از هشتاد درصد 80% فروش/درآمد قطعی شده در رسیدگی به پرونده مالیاتی عملکرد متناظر آنان به نسبت آن دوره یا مجموع دوره های آن سال به سال عملکرد حسب مورد، نباشد.

3. مودیانی که مالیات و عوارض ابرازی پرداخت شده مطابق اظهار نامه های مالیات بر ارزش افزوده آنها تا سقف یکصد میلیون ریال (100,000,000 ریال) برای هر دوره بوده، قطعی است مشروط بر اینکه مالیات و عوارض مذکور کمتر از پنجاه درصد 50% مالیات قطعی شده عملکرد متناظر آنان به نسبت آن دوره یا مجموع دوره های آن سال به سال عملکرد حسب مورد نباشد.

4. مالیات و عوارض ابرازی کلیه صاحبان مشاغل موضوع بند الف ماده 95 قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مورخ 1380/11/27 و همچنین کلیه اشخاص حقوقی که درآمد مشمول مالیات عملکرد آنها ضمن قبولی دفاتر از طریق رسیدگی به اسناد و مدارک به مبلغ حداقل یکصد میلیون ریال (100,000,000 ریال ) و حداکثر هشت میلیارد ریال (8,000,000,000)، تعیین شده، قطعی است مشروط بر اینکه جمع فروش کالا و خدمات اظهار شده در اظهار نامه های مالیات بر ارزش افزوده و عملکرد متناظر آنان به نسبت آن دوره یا مجموع دوره های آن سال به سال عملکرد بیش از ده درصد (10%) اختلاف نداشته باشد و مطابق فهرست معاملات ارایه شده توسط مودی، هیچ معامله ای ( اعم از خرید و فروش) با اشخاص فاقد اعتبار نداشته باشد.

5. مالیات و عوارض ابرازی مطابق اظهارنامه تسلیمی اشخاص موضوع بند (و) تبصره 6 قانون بودجه سال 1398 کل کشور که پرونده های هریک از دوره های سنوات مذکور آنها رسیدگی نشده است، قطعی است مشروط بر اینکه مبلغ مالیات و عوارض ابرازی کمتر از ضریب ارزش افزوده با اعمال نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال مربوط در فروش قطعی شده پرونده مالیاتی عملکرد نباشد.

6. پرونده (اظهار نامه) مودیان مالیاتی مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده که مطابق اظهارنامه ابرازی عرضه کالا و ارایه خدمت آنها معادل صفر ریال بوده و عدم فعالیت ایشان از طریق رسیدگی به پرونده مالیاتی عملکرد آنها احراز شده باشد، قطعی است .

7. سازمان امور مالیاتی کشور حداکثر مساعدت لازم را درخصوص تقسیط بدهی قطعی شده با رعایت مفاد ماده 167 قانون مالیات های مستقیم اعمال نماید .

8. آن دسته از پرونده های مودیان مالیات بر ارزش افزوده که وفق مقررات این حکم قطعی می شود، چنانچه به موجب اسناد و مدارک بدست آمده یا اطلاعات استخراج شده از پایگاه های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی کشور، کتمان بخشی از درآمد یا فعالیت ها از سوی فعالان اقتصادی مشمول این حکم احراز و اثبات شود، اجرای مفاد این دستورالعمل مانع از مطالبه مالیات بر ارزش افزوده و عوارض قانونی و جرایم متعلقه وفق قانون مالیات بر ارزش افزوده و مقررات موضوعه، نخواهد بود و جرایم مربوط قابل بخشودگی نمی باشد .

مفاد این ضوابط اجرایی در هشت بند تنظیم و از تاریخ ابلاغ برای سازمان امور مالیاتی کشور لازم الاتباع می باشد .

فرهاد دژپسند

وزیر امور اقتصادی و دارائی

تاریخ سند: 1399/08/07
شماره سند: 120251
وضعیت سند: معتبر

پیوست‌ها و منابع:

این صفحه برای شما مفید بود؟
نپسندیدم 0
بازدید ها: 5


سایر مطالب

قبلی: [1399/01/20][230/1001/د][دستورالعمل] نحوه اجرای بند (م) تبصره (6) قانون بودجه سال 1399
بعدی: [1400/02/22][230/8932/د][دستورالعمل] نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد تجاری- صنعتی موضوع حکم بند (ت) تبصره (6) قانون بودجه سال 1400 کل کشور