ثبت اطلاعات تولید و توزیع کالا میزان قاچاق‌ کالا در کشور‌ را کاهش خواهد داد

سیاوش غیبی پور، کارشناس امور مالیاتی  و مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار‌ «رسالت» به تشریح اثرات راه‌اندازی سامانه مؤدیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی بر جلوگیری از قاچاق کالا پرداخت و دراین‌باره عنوان کرد: دو سامانه مذکور موجب پویایی اقتصاد داخلی کشور خواهند شد.

سیاوش غیبی پور، کارشناس امور مالیاتی  و مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار‌ «رسالت» به تشریح اثرات راه‌اندازی سامانه مؤدیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی بر جلوگیری از قاچاق کالا پرداخت و دراین‌باره عنوان کرد: دو سامانه مذکور موجب پویایی اقتصاد داخلی کشور خواهند شد. مهم‌ترین عامل پویایی اقتصاد، مالیات است. بنابراین روند اخذ مالیات از مسیر سامانه‌های مؤدیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی می‌تواند نتایج حائز اهمیتی را رقم بزند و توام با اثرات جانبی باشد. 

وی افزود: مادامی‌که تمامی حلقه‌های تولید یک کالا؛ از ابتدای فرآیند تولید تا مصرف شناسایی شود، روند عرضه نیز قانونمند خواهد شد. وی در تشریح سامانه شناسه یکتا گفت: مفهوم سامانه شناسه یکتا این است که اگر دو کارخانه یک محصول مشترک تولید کنند، تولیدات هر کارخانه یک شناسه واحد و متفاوت خواهد داشت. پیش‌تر شناسه وجود نداشت و کالاهای تولیدی تنها با فاکتور ثبت اطلاعات می‌شدند. به سبب روند ثبت اطلاعات از مسیر سامانه شناسه یکتا، ارزش‌افزوده و روند تولید بررسی خواهد شد و اسناد مالی شرکت تولیدی نیز واکاوی خواهد شد. براین اساس مبرهن می‌گردد که محصولات تولیدی دو کارخانه در حلقه توزیع به کجا رسیدند.

کارشناس مسائل اقتصادی بابیان اینکه شناسه‌ها به‌طورکل به دو شکل عام و خاص می‌باشند، همچنین خاطرنشان کرد: به سبب شناسه‌ها تمامی سهم ارزش‌افزوده، مالیات، موجودی انبار و میزان فروش محفوظ خواهد ماند. 
او با اشاره به روند ورود کالا از مسیر واردات متذکر شد: در حوزه واردات کالا، وار‌دکننده نخست براساس برگه سبز اول، صاحب شناسه اول‌خواهد شد و دیگر شناسه اول کالا تا انتهای تاریخ حلقه مصرف ادامه پیدا خواهد کرد همچون یک خودرو که تعداد خریداران آن از ابتد‌ای امر مشخص می‌گردد و نام نفر گذشته، ثبت شده است. 

او درخصوص روند کاهش قاچاق کالا در‌کشور یادآور شد: به‌موجب ثبت اطلاعات در حلقه‌های تولید تا مصرف، میزان قاچاق کالا‌ نیز شناسایی خواهد شدچراکه در سامانه پایانه‌های فروشگاهی کد درج می‌گردد و مبادی و خروجی مبرهن می‌گردد. براین اساس هر کالایی که خارج از قاعده باشد، قاچاق محسوب می‌شود و روند شناسایی کالای قاچاق را تسهیل می‌کند. 

غیبی پور در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر لزوم همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط و اجرایی در روند فعالیت سامانه مؤدیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی عنوان کرد: شاید نام سامانه مؤدیان تنها گمان‌‌ اخذ مالیات از مؤدیان مالیاتی شناسایی شده را ایجاد کند اما در عمل این مهم امری فراتر از اخذ مالیات است چراکه شرکت‌ها می‌بایست پاسخگوی تمامی صورتحساب‌ خود باشند. براین اساس ضرورت دارد تا اشخاص حقیقی نیز‌ وارد شوند و تمامی حلقه‌ها شناسایی شوند. ما‌دامی‌که این حلقه کامل شود، بسیاری از مشکلات موجود همچون فرار مالیاتی، دور زدن مالیاتی و کالاهای قاچاق رفع خواهد شد. تحقق این مهم درگرو همت ملی است؛ بنابراین مردم و ادارات مرتبط نیز می‌بایست کمک کنند.

منبع