مالیات بساز بفروشی

ما بهترین خدمات را ارائه می دهیم

مالیات ساخت و ساز برای اشخاص حقوقی، در زمان رسیدگی به اظهارنامه تسلیمی، طبق ماده 105 قانون مالیات مستقیم محاسبه می‌گردد که برای تعاونی‌ها با نرخ 18.75% و سایر اشخاص حقوقی با نرخ 25% (پس از کسر هزینه‌های قابل قبول) می‌باشد. مالیات اشخاص حقیقی که در بساز بفروشی اشتغال به کار دارند، طبق ماده 131 قانون مالیات مستقیم (پس از کسر هزینه‌های قابل قبول) به صورت پلکانی محاسبه می‌گردد. اما در کنار نرخ محاسبه مالیات، جدول سود و زیان، به‌عنوان گزارش بهای تمام‌شده سازندگان، مهم‌ترین موضوعی است که باید مد نظر قرار دهیم. طبق بخشنامه مالیات ساخت و ساز یا دستورالعمل شماره31470/ت 52966هـ، مورخ 1396/03/20 نحوه ارزش‌گذاری زمین خریداری شده توسط سازندگان یا سرمایه‌گذاران، به دو شکل زمین با ارزش خرید یا بهای تمام‌شده تاریخی و ارزش روز زمین مطرح شده است. طبق متن صریح دستورالعمل با مبنای ارزش معاملاتی زمین (بر مبنای ارزش‌گذاری سازمان امور مالیاتی توسط نهادهای ذی‌ربط) در زمان خرید یا ارزش معاملاتی زمین در زمان ساخت و ساز، هر کدام که بیشتر باشد، مبنای محاسبه بهای تمام‌شده ساختمان قرار می‌گیرد که این موضوع باعث بالارفتن بهای تمام‌شده ساخت و کاهش مالیات سازندگان می‌شود.

نحوه محاسبه مالیات ساخت و ساز ساختمان‌های نیمه‌کاره

باید آگاه باشیم که فروش ساختمان‌های نیمه‌کاره یا در حال ساخت، مشمول مالیات نقل و انتقال 5% (ماده 59) و با توجه به درصد پیشرفت کار که به سازمان امور مالیاتی اعلام می‌گردد، مشمول 10% مالیات علی‌الحساب (ماده 77) می‌شود که با توجه به جدول ارزش روز ملک، درصد پیشرفت کار محاسبه و مالیات ساختمان نیمه‌کاره مشخص می‌گردد و مبلغ فروش در هر مرحله به عنوان بهای تمام‌شده خریدار محاسبه و در بهای تمام‌شده و سود حاصله لحاظ می‌شود. شایان ذکر است که نقل و انتقال و پرداخت 10% علی‌الحساب مالیات املاک نیمه‌کاره نسبت به درصد پیشرفت کار محاسبه می‌شود و این موضوع مانع از محاسبه و پرداخت 10% مالیات در اولین نقل و انتقال بعد از اخذ گواهی پایان کار نمی‌شود.

نحوه محاسبه مالیات بر خانه‌های برای واحدهای نوساز

حتماً خبرهای قانون مالیات بر خانه‌های خالی به گوش شما هم رسیده که قانون‌گذار با هدف جلوگیری از رشد قیمت در بازار مسکن، آن را به تصویب رسانده است. نحوه محاسبه مالیات بر خانه‌های خالی برای واحدهای نوساز این‌گونه است که طبق این قانون، از 18 ماه بعد از اخذ گواهی پایان‌کار ساختمان لحاظ می‌شود. اما نقطه ابهامی که قانون‌گذار به آن اشاره‌ای نکرده، این است که اگر گواهی پایان‌کار با تأخیر اخذ بشود، سازندگان علی‌رغم تأثیر بر بازار مسکن، مشمول مالیات بر خانه‌های خالی نوساز هم نمی‌شوند.

 

وظایف بساز بفروشان به‌عنوان شخص حقیقی یا حقوقی چیست؟

  • اخذ و تحریر دفاتر پلمپ (برای اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی گروه اول یا انبوه سازان)؛
  • ارائه صورت معاملات فصلی(برای اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی گروه اول یا انبوه سازان)؛
  • ارائه لیست مالیات حقوق 12 ماهه؛
  • ارائه اظهارنامه ارزش افزوده فصلی(برای اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی گروه اول یا انبوه سازان)؛
  • ارائه اظهارنامه عملکرد در موعد قانونی؛
  • ثبت و ضبط اسناد درآمدی و هزینه‌ای؛
  • آگاهی از قانون مالیات بر تراکنش‌های بانکی؛
  • اطلاع از قانون مالیات بر خانه‌های خالی (اصلاحیه 1400) و سازوکارهای مصونیت از آن؛
  • اطلاع از هزینه‌های قابل قبول مالیاتی، نحوه پرداخت و بخشنامه‌های مربوطه؛
  • اطلاع از قانون مالیات بر بساز بفروشی طبق ماده 77 قانون مالیات مستقیم.

ارتباط با ما

  • ابتدای خیابان کامرانیه ایران،تهران
  • ۰۹۱۰۶۲۱۵۰۱۰
  • vakilmaliyati.com/crm

ارتباط با پشتیبانی سامانه

سامانه جامع وکیل مالیاتی شامل پشتیبانی و تمامی پروسه پرونده و وظایف مربوطه است.