نسبت سود فعالیت مشاغل بازرگانی، تولیدی و خدماتی + pdf

محاسبه مالیات با توجه به نسبت سود فعالیت:

فرض کنید اداره مالیات هیچ‌گونه اسناد و مدارکی از فعالیت اقتصادی شما ندارد و فقط از ورودی‌ها به حساب بانکی شما از طریق دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت اینترنتی شما مطلع است. در این حالت اداره مالیات از چه راهی به میزان سود و مالیات شما دست پیدا می‌کند؟

اطلاعات موجود در پایگاه‌ داده‌های اطلاعاتی سیستم جامع مالیات می‌تواند برایند و برآوردی از میزان سود فعالیت شما را بر اساس ورودی‌های اطلاعات خود مشخص کند. به این شکل که به‌عنوان مثال اگر شما یک اغذیه فروشی معمولی داشته باشید، داده‌های آماری و اطلاعات کسب شده از اتحادیه ‌های اصناف و کسب و کارهای مشابه فعالیت شما، مشخص می‌کند که از ۱۰۰ واحد فروشی که خواهید داشت، میزان ۱۵ واحد از آن، سود خالص فعالیت شماست.

با این روش صرفا با داشتن اطلاعات فروش شما می‌توان به میزان سودتان دست پیدا کرد و همان میزان سود بدست آمده، مبنای مطالبه و وصول مالیات خواهد بود. پس مهمترین ویژگی نسبت‌های سود فعالیت که در اینتاکد مستتر است این امکان را برای اداره مالیات فراهم می‌کند که به سود تقریبی فعالیت شما یا همان درآمد مشمول مالیات شما برسد و نسبت به آن با اعمال مواد ۱۳۱ یا ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات فعالیتتان را برآورد و تشخیص دهد.

کاربرد نسبت سود فعالیت

مهم‌ترین موارد استفاده از نسبت های سود فعالیت عبارت است از:

  • تعیین درآمد مشمول مالیات مودیان بر اساس میزان فروش اعلام شده در اظهارنامه عملکرد و یا فرم مالیات مقطوع (تبصره ماده 100)
  • تعیین درآمد مشمول مالیات زمانی که اطلاعات درآمدی مودیان به هر دلیل در اختیار سازمان مالیاتی نباشد
  • تعیین درآمد مشمول مالیات مودی برای درآمدهای کتمان شده

نحوه استعلام نسبت سود فعالیت در جداول

برای یافتن نسبت سود برای یک فعالیت خاص، مراحل زیر را طی نمایید:

  • فایل مربوط به حوزه فعالیت مورد نظر (بازرگانی، تولیدی و یا خدماتی) را دانلود نمایید
  • در صفحه باز شده کلید Ctrl + F را هم زمان نگه دارید
  • در جعبه باز شده عنوان شغلی مورد نظر خود و یا کلمات مرتبط با شغل مربوطه را بنویسید

به این ترتیب عبارات مشابه در PDF به شما نمایش داده می‌شود.

نسبت سود فعالیت مشاغل بازرگانی در جدول زیر است:


نسبت سود فعالیت مشاغل تولیدی

نسبت سود برای فعالیت‌های حوزه تولیدی و صنعتی، که با تهیه مواد اولیه به تولید یک محصول جدید می‌پردازند، توسط سازمان مالیاتی بر اساس نوع فعالیت آنان در جدول‌های زیر طبقه بندی و ارائه شده است.

به عنوان مثال نسبت سود برای پاک کردن، شستن، شکستن، شورکاری، بو دادن، درجه بندی و بسته بندی انواع پسته، بادام، گردو، تخمه، کشمش و نظایر آنها (صرفا اجرت بگير) با اینتاکد 1020350، معادل 22.4 درصد است.

همچنین برای استخراج و فرآوری مواد معدنی مصالح ساختمانی و نمک ها شامل سنگ آهک، سنگ گچ، شن و ماسه، پوکه معدنی، نمک آبی و سنگی، سنگ لاشه ساختمانی و نظایر آن (استخراج و فرآوری توأم) با اینتاکد 1030020 نسبت سود معادل 9.3 درصد در نظر گرفته می‌شود.


نسبت سود فعالیت مشاغل خدماتی

برای فعالیت‌های خدماتی معمولا نسبتهای سود فعالیت با ارقام بیشتری محاسبه می‌شود. سازمان مالیاتی نسبت سود برای فعالیت‌های خدماتی را در جداول زیر در قالب PDF ارائه نموده است.

بر این اساس نسبت سود برای واسطه‌گری مالی با اینتاکد 3010090 و به ماخذ درآمد ناشی از واسطه گری مالی، سود (کارمزد) و جرایم دریافتی و سایر درآمدها وفق مقررات، معادل 50 درصد محاسبه می‌شود.

همچنین برای بازاریابی انواع کالا و خدمات داخلی (اعم از حضوری و مجازی) با اینتاکد 3080020 و به ماخذ کارمزد یا حق العمل دریافتی، نسبت سود معادل 45 درصد در نظر گرفته می‌شود.