حقوق اداره کار 1402 چقدر است؟ جدول حداقل حقوق وزارت کار 1402

آخرین اخبار رسیده به نقل از خبرگزاری تسنیم اینطور می‌گوید که حداقل حقوق 7 میلیون تومانی کارمندان توسط هیات دولت پیشنهاد داده شده است. اخبار دریافتی از لایحه بودجه 1402 حاکی است که دولت برای سال آینده کف حقوق کارمندان را 7 میلیون تومان درنظر گرفته است. در حالی پیشنهاد افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان دولت در سال آینده مطرح شده که مدل این افزایش هنوز مشخص نشده که به شیوه پلکانی معکوس انجام می‌شود یا برابر برای همه.
این صفحه مطابق با آخرین اخبار، بروزرسانی خواهد شد.

حقوق وزارت کار 1402، طبق گمانه‌زنی‌ها نزدیک به 20 درصد افزایش یافته است. با توجه به این درصد افزایش حقوق اداره کار 1402، حداقل حقوق 1402، 70.000.000 ریال است. در ادامه این مطلب، اطلاعات کاملی در خصوص پایه حقوق سال 1402 در اختیار شما خواهیم داشت. شما با مراجعه به جداول موجود در این صفحه، میتوانید از جزئیات افزایش حقوق امسال مطلع شوید.

حقوق اداره کار 1402 چقدر است؟

موضوع حداقل حقوق کارگران از جمله موضوعات چالش‌برانگیزی است که معمولا در روزهای پایانی سال در مورد آن صحبت و تصمیم‌گیری می‌شود. آخرین اخباری که در مورد افزایش حداقل حقوق اعلام شده است، این است که به نتایج خیلی خوبی در یک جلسه چالش‌برانگیز و طولانی دست پیدا کرده‌اند. در این زمینه علیرضا سلیمی (عضو هیات رئیسه مجلس) گفت: در جلسه غیر علنی مجلس و دولت آقای میرکاظمی اعلام کرد:

” سال آینده ۲۰ درصد به حقوق ها اضافه خواهد شد همچنین در این جلسه اعلام شد که ۸۰ درصد از درآمدهای دولت در امسال تحقق پیدا کرده است .” وی افزود: رئیس جمهور در این جلسه بر عدالت و پرداخت در حقوق و دستمزد تاکید داشت و دولت به صورت جدی به دنبال تحقق این موضوع است و به زودی لایحه ای در این رابطه به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد کرد.

در همین خصوص احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در مورد آخرین وضعیت افزایش حقوق کارمندان در سال آتی و احکام مندرج در لایحه بودجه 1402 گفت: به‌طور کلی سه مدل مختلف برای افزایش حقوق‌ها برای سال آینده در دولت مطرح شده است که یکی از پیشنهادات این بود که به‌جای افزایش 20درصدی حقوق همه کارکنان، میزان افزایش دستمزد و حقوق برای دهک‌های کم‌درآمد (کارکنان دولت ) بیشتر باشد.

جدول حقوق کارگران در سال ۱۴۰2 + جدول افزایش حقوق کارمندان (مقایسه ۹۹، ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و 1402)

برای اینکه درک بهتری از میزان حقوق سال 1401 به دست آورید، تمامی موارد مرتبط با حقوق سال 1402 را در جدول جدول حداقل حقوق و دستمزد سال 1401 مشخص کرده‌ایم:

اقلام حقوقسال ۹۹ (بر مبنای ریال)سال ۱۴۰۰ (بر مبنای ریال)سال ۱۴۰۱ (بر مبنای ریال)سال ۱۴۰2 (بر مبنای ریال)
حداقل دستمزد روزانه۶۳۶,۸۰۹۸۸۵,۱۶۵۱,۳۹۳,۲۵۰1,671,900
حداقل دستمزد ماهانه۱۹,۱۰۴,۲۷۰۲۶,۵۵۴,۹۵۰۴۱,۷۹۷,۵۰۰50,157,000
مزد هر ساعت کاری۸۶,۸۳۷۱۲۰,۷۵۹۱۹۰,۰۷۴
مزد هر ساعت اضافه کاری۱۲۵,۷۱۰۱۶۹,۰۶۳۲۶۶,۱۰۳
حق مسکن۳,۰۰۰,۰۰۰۴,۵۰۰,۰۰۰6,500,0007,80,000
بن خواربار4,۰۰۰,۰۰۰6,000,0008,500,00010,200,000
پایه سنوات( افراد با حداقل 1 سال سابقه کار)999,9901,399,9802,100,0002,520,000
حق اولاد (یک فرزند)۱,۹۱۰,۰۴۲۲,۶۵۵,۴۹۵۴,۱۷۹,۷۵۰۴,۱۷۹,۷۵۰
حق اولاد (دو فرزند)۳,۸۲۰,۸۵۰۵,۳۱۰,۹۹۰۸,۳۵۹,۵۰۰۸,۳۵۹,۵۰۰
حداقل حقوق کارگران بدون فرزند (با حداقل یکسال سابقه کار)۲۶,۱۰۴,۲۷۰۳۸,۴۵۴,۹۵۰۵۸,۸۹۷,۵۰۰70,677,000
حداقل حقوق با یک فرزند۲۷,۰۱۴,۶۹۰۳۹,۷۱۰,۴۱۵۶۳,۰۷۷,۲۵۰75,692,700
حداقل حقوق با دو فرزند۲۸,۹۲۵,۱۱۰۴۲,۳۶۵,۹۱۰۶۷,۲۵۷,۰۰۰79,872,450

جدول حقوق و مزایای حداقل بگیران سال 1402

ردیفشرحروزانه (ریال)ماهیانه (ریال)
1حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز1.671.90050.157.000
2کمک هزینه اقلام مصرفی340.00010.200.000
3حق مسکن260.0007.800.000
4حق اولاد (برای هر فرزند)139.3254.179.750
5پایه سنوات (به شرط داشتن یک سال سابقه کار)840.0002.520.000
6حداقل دریافتی افراد مجرد2.355.90070.677.000

جدول ریز حقوق و دستمزد ۱۴۰۱ قانون کار

ردیفعنوانمبلغ (بر مبنای ریال) ماه ۳۰ روزمبلغ (بر مبنای ریال) ماه ۳۱ روز
1مزد ۱۴۰۱ قانون کار (روزانه)۱,۳۹۳,۲۵۰۱,۳۹۳,۲۵۰
2حقوق ۱۴۰۱ قانون کار (ماهانه)۴۱,۷۹۷,۵۰۰۴۳,۱۹۰,۷۵۰
3بن کارگری ۱۴۰۱ قانون کار۸,۵۰۰,۰۰۰۸,۵۰۰,۰۰۰
4حق مسکن ۱۴۰۱ قانون کار6,500,0006,500,000
5حق اولاد یا عائله مندی برای ۱ فرزند (معادل ۳ روز حداقل مزد ۱۴۰۱)۴,۱۷۹,۷۵۰۴,۱۷۹,۷۵۰
6حق اولاد یا عائله مندی برای ۲ فرزند (معادل ۶ روز حداقل مزد ۱۴۰۱)۸,۳۵۹,۵۰۰۸,۳۵۹,۵۰۰
7حق اولاد یا عائله مندی برای ۳ فرزند (معادل ۹ روز حداقل مزد ۱۴۰۱)۱۲,۵۳۹,۲۵۰۱۲,۵۳۹,۲۵۰
8مزد هر ساعت کار عادی۱۹۰,۰۷۴۱۹۰,۰۷۴
9پایه سنوات ۱۴۰۱ برای هر روز (به شرط داشتن یکسال سابقه کار)۷۰,۰۰۰۷۰,۰۰۰
10عیدی سال ۱۴۰۱ (حداقل)۸۳,۵۹۵,۰۰۰۸۳,۵۹۵,۰۰۰
11سنوات سال ۱۴۰۱ (به شرط داشتن یکسال سابقه کار)۲,۱۰۰,۰۰۰۲,۱۷۰,۰۰۰
12فوق العاده هر ساعت اضافه کاری ۱۴۰۱۲۶۶,۱۰۳۲۶۶,۱۰۳
13فوق العاده هر ساعت شب کاری ۱۴۰۱مزد ساعتی ضربدر ۰.۳۵ (سی و پنج صدم) ضربدر ساعات شب کاریمزد ساعتی ضربدر ۰.۳۵ (سی و پنج صدم) ضربدر ساعات شب کاری
14فوق العاده هر ساعت جمعه کاری ۱۴۰۱مزد ساعتی ضربدر ۰.۴ ( چهاردهم) ضربدر ساعات جمعه کاریمزد ساعتی ضربدر ۰.۴ ( چهاردهم) ضربدر ساعات جمعه کاری
15فوق العاده نوبت کاری صبح-عصر-شب ۱۴۰۱ معادل ۱۵ درصد حقوق ۱۴۰۱۶,۲۶۹,۶۲۵۶,۴۷۸,۶۱۲
16فوق العاده نوبت کاری صبح-عصر ۱۴۰۱ معادل ۱۰ درصد حقوق ۱۴۰۱۴,۱۷۹,۷۵۰۴,۳۱۹,۰۷۵
17فوق العاده نوبت کاری صبح-شب و یا عصر – شب ۱۴۰۱ معادل ۲۲.۵ درصد حقوق ۱۴۰۱۹,۴۰۴,۴۳۷۹,۷۱۷,۹۱۸

جدول حق بیمه کارگری سال ۱۴۰۱

عنوانشش ماه اول (بر مبنای ریال)شش ماه دوم (بر مبنای ریال)
دستمزد روزانه سال ۱۴۰۱۱.۳۹۳.۲۵۰۱.۳۹۳.۲۵۰
تعداد روزهای ماه3130
جمع دستمزد ماهانه۴۳,۱۹۰,۷۵۰۴۱,۷۹۷,۵۰۰
مزایای ماهانه بن کارگری۸,۵۰۰,۰۰۰۸,۵۰۰,۰۰۰
حق مسکن6,500,0006,500,000
جمع دستمزد و مزایای مشمول۵۸,۱۹۰,۷۵۰۵۶,۷۹۷,۵۰۰
سهم کارفرما (۲۳ درصد)۱۳,۳۸۳,۸۷۲۱۳,۰۶۳,۴۲۵
سهم کارگر (۷ درصد)۴,۰۷۳,۳۵۲۳,۹۷۵,۸۲۵
مجموع حق بیمه۱۷,۴۵۷,۲۲۵۱۷,۰۳۹,۲۵۰

حقوق وزارت کار 1402 برای افراد دارای مدرک دیپلم چقدر است؟

تاثیر مدرک تحصیلی در میزان حقوق دریافتی، یکی از مهمترین سوالات کاربران است. به نظر می‌رسد که مدرک تحصیلی نباید تاثیری در میزان حقوق دریافتی داشته باشد و تمام کارگران باید حداقل حقوق وزارت کار 1402 را دریافت کنند. با این حال در برخی از شرکت‌ها با توجه به قوانین شرکت و طبقه بندی مشاغل، حقوق کارگران بر اساس مدرک تحصیلی تعیین می شود و ساختار و مقدار مشخصی ندارد.

نرخ افزایش حقوق بازنشستگان 1402 چقدر است؟

بر اساس لایحه بودجه 1402 ، میزان افزایش حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی به میزان 20 درصد افزایش می‌یابد. به نحوی که پس از اعمال این افزایش حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی مذکور، متناسب با سنوات خدمت قابل قبول، از شصت و سه میلیون ریال کمتر نباشد.

معاف مالیاتی حقوق اشخاص حقیقی در سال 1402 چقدر است؟

بر اساس لایحه بودجه 1402، افرادی که درآمد ماهانه آنها کمتر از 7 میلیون تومان است، از پرداخت مالیات معاف هستند. به این ترتیب افرادی که حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند، مبلغی به عنوان مالیات حقوق پرداخت نخواهند کرد. بنابراین نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی به صورت پلکانی محاسبه و کسر خواهد شد:

درآمد ماهانه ۷ تا ۱۴ میلیون تومانمالیات سالانه %۱۰
درآمد ماهانه ۱۴ تا ۲۳ میلیون تومانمالیات سالانه %۱۵
درآمد ماهانه از ۲۳ تا ۳۴ میلیون تومانمالیات سالانه %۲۰
درآمد ماهانه بیشتر از 34 میلیون تومانمالیات سالانه %۳۰

آیا افزایش حقوق به بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد؟

افراد زیادی به دلیل از دست دادن شغل خود مجبور به تامین معیشت از طریق بیمه بیکاری هستند. با منتشر شدن خبر افزایش حقوق 57 درصدی در انتهای سال گذشته برای کارگرانی که حداقل حقوق را دریافت می‌کنند، این سوال برای کسانی که از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند به وجود آمده که بیمه بیکاری در سال 1401 چقدر افزایش می‌یابد؟ بر اساس قانون کار، بیمه بیکاری برابر با 55 درصد حقوق پایه است. در صورتی که افزایش سالانه حقوق از 55 درصد بیشتر باشد آن‌وقت افزایش سالانه حقوق به بیمه بیکاری نیز تعلق می‌گیرد.

بنابراین به دلیل اینکه افزایش حقوق برای سال 1401 بیش از 55 درصد بوده، امسال افزایش حقوق به بیمه بیکاری نیز تعلق خواهد گرفت.

پایه حقوق

حداقل دستمزد چیست؟

قبل از اینکه با فرایند نحوه تعیین حداقل دستمزد کارگران آشنا شویم، بهتر است تعریف حداقل دستمزد را بررسی کنیم. بر اساس تعریفی که سازمان بین المللی کار ارائه داده است، حداقل دستمزد مبلغی است که در ازای کار یا خدمتی در مدت معین به کارگر پرداخت می‌شود و هیچ فرد یا قرارداد جمعی نمی آن را کاهش دهد. پرداخت حداقل دستمزد توسط قانون کار تضمین شده است و باید کفاف معاش کارگر و خانواده وی را با توجه به شرایط اقتصادی بدهد.

در نتیجه، حداقل دستمزد باید به گونه‌ای تعیین شود که متناسب با شرایط اقتصادی کشور باشد و حداقل هزینه‌های زندگی کارگر را تأمین کند. با توجه به تغییرات مداوم شرایط اقتصادی، شورای عالی کار به عنوان متولی تعیین حداقل دستمزد کارگران، هر ساله مبلغ حداقل حقوق کارگران را اعلام می‌کند. بعد از تعیین حداقل حقوق کارگران، شرکت‌ها، کارگاه‌ها و کارفرمایان با استفاده از نرم افزار مالی می‌توانند حقوق کارگران خود را محاسبه و در موعد مقرر به آن‌ها پرداخت کنند.

حداقل دستمزد چگونه و توسط چه مرجعی تعیین می‌شود؟

طبق ماده 41 قانون کار، شورای عالی کار مرجع تصمیم گیری در مورد حداقل مزد کارگران ایرانی است. شواری عالی کار موظف است که معیارهای زیر را طبق ماده 41 قانون کار تعیین و اعلام کند:

  • حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود.
  • حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تأمین نماید.

علاوه بر حداقل مزد، شورای عالی کار میزان افزایش سطح‌های دیگر مزد را برای اجرای طرح طبقه بندی مشاغل تعیین می‌کند. بنابراین افزایش حقوق کارگران تامین اجتماعی در هرسال بستگی به میزانی دارد که در شورای عالی کار تعیین می‌شود.

بخشنامه حداقل دستمزد شورای عالی کار

شورای عالی کار چگونه حداقل دستمزد را مشخص می‌کند؟

همانطور که از نام آن پیداست، شورای عالی کار، متشکل از اعضای مختلفی است که با همکاری یکدیگر بر طبق قانون کار و شرایط اقتصادی کشور در مورد حداقل دستمزد کارگران تصمیم گیری می‌کنند. برای اینکه حقوق متقابل کارگران و کارفرمایان رعایت شود و مبلغ اعلامی توسط شورای عالی کار متناسب با شرایط اقتصادی باشد، اعضای مختلفی در این شورا فعالیت می‌کنند. اعضای شورای عالی کار شامل افراد زیر می‌شوند:

الف- وزیر کار و امور اجتماعی، که ریاست شورا را به عهده خواهد داشت.

ب- دو نفر از افراد بصیر و مطلع در مسائل اجتماعی و اقتصادی به پیشنهاد وزیر کار و امور اجتماعی و تصویب هیئت وزیران که یک نفر از آنان از اعضای شورای عالی صنایع انتخاب خواهد شد.

ج- سه نفر از نمایندگان کارفرمایان (یک نفر از بخش کشاورزی) به انتخاب کارفرمایان

د- سه نفر از نمایندگان کارگران (یک نفر از بخش کشاورزی) به انتخاب کانون عالی شوراهای اسلامی کار

به جز وزیر کار و امور اجتماعی، سایر اعضای این شورا در دوره‌های دوساله انتخاب می‌شوند. کارکرد شورا به گونه‌ای است که نمایندگانی از همه طرف‌ها در آن حضور داشته باشند و در نتیجه تبعیت از تصمیم گیری‌های آن طبق قانون برای کارفرمایان و کارگران الزام آور است. کارفرمایان با استفاده از سیستم حقوق و دستمزد و براساس حداقل حقوق تعیین شده توسط شورای عالی کار، باید دستمزد کارگران خود را پرداخت کنند.

آیا حداقل دستمزد تنها یک بار در سال تعیین می‌شود؟

در ماده 41 قانون کار، وظیفه شورای عالی کار تعیین حداقل دستمزد است و آن را محدود به زمان خاصی نکرده است. به این ترتیب اگر شرایط اقتصادی کشور دست خوش تغییرات شدیدی شود که نیاز به تعیین مجدد حداقل دستمزد باشد، شورای عالی کار باید در طول سال در میزان حداقل حقوق‌ها تجدید نظر کند. با این حال، به طور کلی حداقل دستمزد معمولاً سالانه و در هنگام تعیین بودجه سال جدید توسط شورای عالی کار اعلام می‌شود. فراموش نکنید که اظهارنامه های مالیاتی نیز باید هر ساله بر اساس میزان حداقل حقوق پرداخت شده تکمیل شوند.

محاسبه حداقل دستمزد کارگران در سال 1401

حداقل دستمزد کارگران در سال 1401 چقدر است؟

بر اساس اعلام شورای کار، حداقل دستمزد روزانه 1401 برابر با 1.393.250 ریال است. به این ترتیب حداقل حقوق ماهانه قانون کار در سال 1401 برابر با 56.797.500 ریال است. البته پایه سنوات ماهیانه، حق اولاد، حق مسکن و بن کارگری سال 1401 نیز افزایش پیدا کرده است. به این ترتیب کارگران متأهل و دارای سابقه کار نیز حقوق بیشتری نسبت به سال‌های قبل دریافت می‌کنند. در جدول زیر حداقل دستمزد کارگران در سال 1401 قابل مشاهده است:

شرحمبلغ
حداقل حقوق ماهانه قانون کار در سال 140156.797.500
حداقل دستمزد روزانه ۱۴۰۱1.393.250
بن کارگری8.500.000
حق مسکن6.500.00
حق اولاد4.179.750
پایه سنوات ( ماهیانه)2.100.000

برای مشاهده مبلغ عیدی کارگران در سال جدید نیز می‌توانید به صفحه مربوط به جدول عیدی کارگران در وبلاگ سپیدار سیستم مراجعه کنید.

آخرین اخبار حقوق 1402 ؛ این صفحه همیشه به روز است

در همین صفحه همیشه می‌توانید آخرین اخبار و میزان تغییرات پایه حقوق سال 1401 را مشاهده بفرمایید. برای مدیریت حقوق دستمزد سال 1401 پرسنل خود می‌توانید از نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد سپیدار سیستم استفاده کنید. سپیدار سیستم با ارائه یک بستر یکپارچه از انواع نرم‌افزارهای حسابداری، همراه واحد مالی و حسابداری شما است.

سوالات متداول

  • افزایش حقوق 1402 چند درصد تعیین شده است؟

حقوق پایه در سال1402 به میزان 20 درصد افزایش یافته است.

  • پایه یا حداقل حقوق سال 1402 چقدر است؟

با توجه به میزان افزایش حقوق، حداقل حقوق 1402 مبلغ 70.000.000 ریال تعیین شده است.

 

مقاله اصلی