گواهی ارزش افزوده چیست؟ + استعلام و بررسی اعتبار | سپیدار سیستم

قبل از اینکه بگوییم گواهی ارزش افزوده چیست، ابتدا باید در مورد قانون مالیات بر ارزش افزوده صحبت کنیم. قانون مالیات بر ارزش در بیشتر از 140 کشور جهان وجود دارد. مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیات است و در واقع مالیات بر مصرف محسوب می‌شود.

تولیدکننده محصولات و حتی توزیع‌کنندگان محصولات (واسطه‌ها) باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند. البته این مبلغ در واقع از مشتری دریافت می‌شود و سپس توسط تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان برای دولت ارسال می‌شود. به این معنی که در نهایت مشتری یا همان خرید (مصرف‌کننده کالا) بابت خرید کالا مالیات می‌پردازد. در این مقاله قرار نیست در مورد مالیات بر ارزش افزوده صحبت کنیم، بلکه قرار است به نحوه بررسی اعتبار گواهی ارزش افزوده بپردازیم. سپس نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده، بررسی اعتبار استعلام ارزش افزوده را توضیح می‌دهیم.

بررسی گواهی ارزش افزوده

گواهی ارزش افزوده چیست؟ تعریف گواهی نامه ارزش افزوده

اگر نمی‌دانید گواهی مالیات بر ارزش افزوده چیست اجازه دهید با یک مثال ماجرا را روشن کنیم. احتمالاً شما هم وقتی در حال خرید یک کالا یا خدمت بوده‌اید با این مسئله روبه‌رو شده‌اید که بعد از دریافت صورت‌حساب از فروشنده متوجه افزایش مبلغ خرید شده‌اید. مبلغی با عنوان مالیات بر ارزش افزوده به فاکتور شما اضافه شده است. حتی اگر بسته اینترنتی هم خریده باشید، با این هزینه که به عنوان مالیات بر ارزش افزوده شناخته می‌شود و بر روی فاکتور رسمی اضافه می‌شود روبه‌رو شده‌اید. ما در این مقاله به طور اختصاصی به مالیات بر ارزش افزوده نمی‌پردازیم؛ اما اگر می‌خواهید در مورد این موضوع نکات بیشتری بدانید مقاله مالیات بر ارزش افزوده چیست را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

این مالیات به تمام کالاها و خدماتی که در مقابل پول دریافت می‌شود تعلق می‌یابد. اما طبق قانون، افراد و شرکت‌هایی مجاز به دریافت مبلغ گزارش ارزش افزوده هستند که مجوز لازم آن را دریافت کرده باشند. این مجوز همان گواهی مالیات بر ارزش افزوده است. برای دریافت گواهی ارزش افزوده شرکت نیز باید از کلیه مراحل ثبت‌نام و تکمیل پرونده مالیات بر ارزش افزوده گذشته باشید.

گواهی ارزش افزوده یکی از عناصر تشکیل‌دهنده نظام مالیاتی است. تمام واحدهای اقتصادی که به تولید یا توزیع کالا می‌پردازند باید این مجوز را دریافت کنند. درصورتی‌که این کسب‌وکارها مجوز یا همان گواهی ارزش افزوده را دریافت نکرده باشند، اما مالیات دریافت کرده باشند مرتکب کاری غیرقانونی شده‌اند.

گواهی ارزش افزوده با نام گواهینامه ارزش افزوده نیز شناخته می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم، گواهینامه ارزش افزوده پس از ثبت‌نام و تکمیل پرونده مالیاتی به متقاضی ارائه می‌شود.

گواهینامه ارزش افزوده

در میان مقاله پیشنهاد می‌کنیم با مفهوم مالیات حقوق نیز آشنا شوید. مالیات حقوق نیز یکی دیگر از انواع مالیات است که اطلاع از آن برای مدیران کسب‌وکارهای کوچک و متوسط اهمیت ویژه‌ای دارد.

اعتبار گواهینامه ارزش افزوده چقدر است؟ نحوه بررسی اعتبار گواهی ارزش افزوده

گواهینامه‌های ارزش افزوده با تشخیص حوزه مالیات ممکن است با اعتبارهای ۶ماهه یا یک‌ساله برای متقاضیان صادر شوند. پیشنهاد می‌کنیم بررسی اعتبارگواهی ارزش افزوده را در برنامه خود بگذارید و در صورت پایان اعتبار، نسبت به تمدید گواهی ارزش افزوده اقدام کنید.

خریداران محصولات و خدمات نیز باید در هنگام خرید محصول یا خدمت موردنظر خود، باید گواهی ارزش افزوده را از فروشنده درخواست کنند و پس از تأیید اعتبار گواهی ارزش افزوده نسبت به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اقدام کنند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارزش افزوده سری به مقاله مالیات بر ارزش افزوده چیست بزنید.

مدارک موردنیاز برای ثبت‌نام و دریافت گواهی ارزش افزوده

مدارکی که برای ثبت‌نام و دریافت تاییدیه ارزش افزوده موردنیاز است شامل 2 بخش است.

  • مدارکی که برای ثبت‌نام اولیه ضروری است. این مدارک شامل موارد زیر هستند:
  1. کد اقتصادی
  2. کپی مدارک اعضای شرکت (کپی‌های شناسنامه و کارت ملی)
  3. آگهی تأسیس شرکت
  4. وکالت‌نامه
  5. آدرس کامل سکونت پیمانکار
  6. آخرین تغییرات شرکت
  7. تلفن ثابت و همراه پیمانکار و مدیرعامل
  8. کد پستی پیمانکاری – کد پستی دفتر و در صورت نبود آن، کد پستی محل فعالیت یا منزل
  9. گواهی صلاحیت یا نام شرکت در سایت
  • مدارکی که برای مرحله آخر ارزش افزوده نیاز دارید:
  1. نام بانک شرکت
  2. نام شعبه
  3. شماره‌حساب
  4. تلفن رییس هیئت‌مدیره
  5. آخرین تغییرات
  6. مدارک آخرین اعضا
گواهی مالیات بر ارزش افزوده

درصورتی‌که نمی‌دانید نحوه دریافت برگه ارزش افزوده به چه شکل است طبق مراحلی که در ادامه گفته می‌شود پیش بروید:

  • در اولین مرحله باید برای دریافت گواهینامه ارزش افزوده در نظام مالیات بر ارزش افزوده ثبت‌نام کنید. در این مرحله پس از اتمام ثبت‌نام اولیه، کد و رمز عبوری برای شما ارسال می‌شود.
  • در مرحله بعد باید مدارک مالیاتی را تحویل دهید تا مراحل تکمیل پرونده مالیاتی و ثبت نهایی برای دریافت گواهینامه ارزش افزوده به‌درستی انجام شود.
  • بعد از ارائه مدارک مالیاتی و اظهارنامه مالیاتی، ثبت‌نام نهایی انجام می‌شود و حالا باید جهت دریافت گواهی ارزش افزوده درخواستی برای سازمان مالیاتی ثبت کنید.

نکات مهم درباره دریافت گواهی ارزش افزوده با کد اقتصادی

  • افرادی که کسب‌وکارهای مختلفی دارند، دقت کنند که باید برای هرکدام از کسب‌وکارها به طور جداگانه گواهی ارزش افزوده دریافت کنند.
  • کسانی که شغل آن‌ها شامل مالیات بر ارزش افزوده است باید مدارک و صورتحساب‌های خود را تا 10 سال مالی نگهداری کنند.
  • دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده کاری زمان‌بر و نیازمند صبوری است. چراکه در فرآیند ثبت‌نام و تأیید مدارک ارسالی ممکن است چندین بار با مشکل عدم‌تأیید اسناد روبه‌رو شوید. بنابراین استفاده از خدمات مشاوره در این زمینه خالی از لطف نیست.
  • آدرس ارسال درخواست ثبت‌نام برای دریافت گواهی ارزش افزوده با سامانه ارسال لیست مالیات بر حقوق تفاوت دارد. برای دریافت گواهی ارزش افزوده باید در سامانه ir درخواست خود را ثبت کنید.
بررسی اعتبار گواهی ارزش افزوده

تمدید گواهی ارزش افزوده از طریق سامانه گواهی ارزش افزوده

سئوالی که برای تعداد زیادی از حسابداران مرح می‌شود این است که مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده چقدر است؟طبق قوانین جدید دیگر نیازی به تمدید گواهی نامه ثبت نام در ارزش افزوده نیست. در گواهی‌های ارزش افزوده نیز قید شده است که گواهی ارزش افزوده تا زمانی که مودی در نشانی یاد شده در گواهی فعالیت دارد، مورد تایید است. این موضوع بر طبق بخشنامه ۲۰۰/۹۹/۵۰۶ مورخ ۹۹/۲/۲۱(شرایط و نحوه ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده – حذف گواهینامه ثبت نام مالیات ارزش افزوده) مورد تایید است. تصویر این بخشنامه را نیز می‌توانید در این قسمت ببینید:

تصویر گواهی ارزش افزوده

در این قسمت می‌توانید نمونه‌ای از تصویر گواهی ارزش افزوده را ببینید:

استعلام ارزش افزوده در سامانه گواهی ارزش افزوده

سامانه مالیات بر ارزش افزوده تنها فضایی است که برای انجام همه امور مرتبط با گواهینامه ارزش افزوده می‌توانید به آن مراجعه کنید. از سال 94 امکان اعتبار سنجی ارزش افزوده از طریق این سامانه فراهم‌شده و افراد می‌توانند به‌سادگی به بررسی اعتبار ارزش افزوده خود بپردازند. امکان بررسی صحت گواهینامه ارزش افزوده شرکت‌ها و مشاهده سوابق مالیاتی بلک از طریق لینک https://www.evat.ir/frmNewvalidationofregistration.aspx امکان‌پذیر است.

فهرست موضوعات

  • استعلام اعتبا‌ر گواهی ارزش افزوده
  • فهرست شرکت‌های بلک لیست (لیست سیاه) مالیات ارزش افزوده
  • ارسال اظهارنامه ارزش افزوده
  • ثبت نام در سامانه ارزش افزوده
  • جستجوی شرکت‌ها براساس شناسه ملی در سایت ثبت شرکت‌ها – Ilence
  • جستجوی شرکت‌ها در سایت روزنامه رسمی
  • استعلام گواهی ارزش افزوده اشخاص حقیقی

استعلام اعتبار گواهی ارزش افزوده

برای استعلام اعتبار گواهینامه ارزش افزوده شرکت‌ها در سایت evat.ir بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://www.evat.ir/frmNewvalidationofregistration.aspx

فهرست شرکت‌های بلک لیست (لیست سیاه) مالیات ارزش افزوده

فهرست شرکت‌های بلک لیست (لیست سیاه) مالیات ارزش افزوده از طریق لینک جستجو کنید:

https://www.evat.ir/frmblacklisttaxpayer.aspx

ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

برای ارسال اظهارنامه ارزش افزوده بر روی لینک زیر کلیک کنید: ( نام کاربری و کلمه عبور که در پیش ثبت نام ارزش افزوده دریافت کرده اید را در قسمت ورود به سامانه وارد کنید)

https://www.evat.ir/

ثبت نام در سامانه ارزش افزوده

در صورتی که هنوز در سامانه ارزش افزوده ثبت نام نکرده اید، از طریق لینک زیر می‌توانید در سامانه ارزش افزوده اقدام کنید:

https://tax.gov.ir/action/do/registrationselector

استعلام گواهی ارزش افزوده با شناسه ملی در سایت ilence

در این سامانه، شرکت‌ها را می‌توانید براساس نام شرکت، شناسه ملی، شماره ثبت، نوع شخصیت (شرکت سهامی خاص، مسئولیت محدود، تعاونی، دولتی، سازمان‌ها و تشکل‌های استانی، انجمن‌ها و نهادها و…) جستجو کنید. سایت جستجوی شرکت‌های ثبت شده : https://ilenc.ssaa.ir/ است.

بررسی اعتبار گواهی ارزش افزوده evat

امکان بررسی صحت گواهینامه ارزش افزوده شرکت‌ها و مشاهده سوابق مالیاتی بلک از طریق سامانه استعلام ارزش افزوده به آدرس https://www.evat.ir/frmNewvalidationofregistration.aspx وجود دارد.

جستجوی شرکت‌ها در سایت روزنامه رسمی

برای جستجوی شرکت‌ها براساس شناسه ملی، شماره ثبت و دیدن آخرین آگهی‌های ثبت شده آن شرکت بر روی لینک https://www.rrk.ir/News/NewsList.aspx کلیک کنید

استعلام گواهی ارزش افزوده اشخاص حقیقی

استعلام گواهی ارزش افزوده در سامانه مالیات ارزش افزوده علاوه بر کد اقتصادی شرکت با استفاده از کد ملی نیز امکان پذیر بوده که البته مخصوص اشخاص حقیقی است. استعلام گواهی ارزش افزوده با کد ملی از روندی مشابه استعلام گواهی ارزش افزوده با کد اقتصادی تبعیت می کند.

باید توضیح داد که متقاضی استعلام گواهی ارزش افزوده با کد ملی ابتدا باید وارد سامانه استعلام گواهی ارزش افزوده شده و کد ملی مودی ( شخص حقیقی ) به علاوه کد امنیتی را وارد کند. به این ترتیب، اقدام به استعلام گواهی ارزش افزوده با کد ملی نماید. در ضمن برای استعلام گواهی ارزش افزوده با کد ملی، لازم است تا شماره ملی به صورت یک عدد ده رقمی و بدون علامت خط فاصله ( – ) وارد سامانه گردد.

گواهی ارزش افزوده، بخش مهم نظام مالیاتی کشور

در این مقاله به بررسی کامل گواهی ارزش افزوده پرداختیم. نحوه دریافت و همچنین تمدید گواهینامه ارزش افزوده را بررسی کردیم و نکات مهمی را دراین‌باره با یکدیگر مرور کردیم. در انتهای مقاله نیز به بررسی نحوه استعلام گواهی ارزش افزوده و نحوه بررسی اعتبار گواهی ارزش افزوده را انجام دادیم. در انتهای مقاله از شما دعوت می‌کنیم سؤالات و تجربیات خود را درباره دریافت گواهی ارزش افزوده در قسمت نظرات برای ما بنویسید. قطعاً نظرات ارزشمند شما به تکمیل این مقاله کمک فراوانی می‌کند.

سوالات متداول

مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده چقدر است؟

طبق قوانین جدید دیگر نیازی به تمدید گواهی نامه ثبت نام در ارزش افزوده نیست.

استعلام اعتبار گواهی ارزش افزوده از چه طریقی انجام می‌شود؟

برای استعلام این گواهی، باید از طریق اینترنت اقدام کنید که در مقاله توضیح داده شده است.

استعلام گواهی ارزش افزوده اشخاص حقیقی چگونه انجام می‌شود؟

استعلام گواهی ارزش افزوده شرکتها در سامانه مالیات ارزش افزوده علاوه بر کد اقتصادی شرکت با استفاده از کد ملی نیز امکان پذیر است.

The post گواهی ارزش افزوده چیست؟ + استعلام و بررسی اعتبار | سپیدار سیستم appeared first on سپیدار سیستم.

مقاله اصلی