شناسه های مالیاتی برای قانونمندی تولید

اثرات راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی بر جلوگیری از قاچاق کالا بررسی شد

از ابتدای روند شکل گیری مودیان مالیاتی، کارشناسان مالیاتی اظهارداشتند که این سامانه بر ایجاد عدالت مالیاتی موثر خواهد بود و گامی در راستای کنار گذاشتن سیستم ممیز محور تلقی خواهد شد چراکه براساس سامانه مودیان مالیاتی، به صورت سیستمی اقدام به شناسایی مودیان و اخذ مالیات از آن ها خواهد شد. بنابراین با استفاده از این سامانه تمام فعالان اقتصادی شناسایی می شوند و فرار مالیاتی در کشور نیز کاهش پیدا خواهد کرد. از طرفی دیگر به تازگی سازمان امور مالیاتی کشور تخفیف های مالیاتی قابل توجهی را برای مودیانی که مالیات خود را شفاف پرداخت کرده اند، در نظر گرفته است که موجب تمایل بیشتر مودیان به اعلام درآمد خود می شود. تمایل برای ثبت اطلاعات و درآمدها می تواند تمام حساب های حقیقی و حقوقی و چه بسا شخصی را ساماندهی کند و شفافیت مالی را در تما می بخش های کشور نهادینه سازد. شایان ذکر است تا بگوییم که به سبب سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی جریان کالایی در کشور از ابتدا تا انتها رصد می شود و به موجب این رصد، کالا های قاچاق نمی توانند به فروش برسند و جلوی آن ها گرفته خواهد شد. این روند مانع از گسترش بازار سیاه یا اقتصاد زیرزمینی نیز خواهد شد. اقتصاد زیرزمینی شامل تمامی فعالیت های تولیدی است که به دلایلی مانند فرار از مالیات، اجتناب از مواجهه با استانداردهای خاص بازار کار مانند حداقل دستمزد یا استانداردهای ایمنی و یا اجتناب از درگیر شدن با بوروکراسی اداری، به طورکل از مقامات عمومی پنهان می شوند. فعالیت های زیرزمینی در چهار گروه قرار می گیرند: نخست اقتصاد غیرقانونی است که شامل مواردی همچون قاچاق کالا و پولشویی می شود. گروه دیگر اقتصاد گزارش نشده مانند فرارهای مالیاتی می باشد. اقتصاد ثبت نشده مانند فعالیت های تولیدی خانوارها و اقتصاد غیررسمی مانند فعالیت های غیررسمی در صنایع از دیگر گروه های فعال در اقتصاد غیرزمینی می باشند. در اقتصاد زیرزمینی افراد با واردات کالا ها به صورت قاچاق به کشور و ندادن عوارض گمرک و سایر هزینه ها این کالا ها را در کشور به فروش می رسانند و سود زیادی هم کسب می کنند. به باور فعالان حوزه مالیاتی، راه اندازی و آغاز به کار سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی می تواند موجب جلوگیری از این روند شود و سرآغاز راه پایان کالاهای قاچاق در کشور باشد هرچند که به باور کارشناسان تحقق این مهم نیازمند به کارگیری دیگر مولفه های اقتصادی همچون تولید، افزایش اشتغال، نظارت بر کیفیت و… است. در بررسی بیشتر این موضوع با اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و همچنین سیاوش غیبی پور، کارشناس اقتصادی به گفت وگو پر داختیم که در ادامه می خوانید.

اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: کاهش قاچاق کالا درگرو افزایش نظارت است

اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح راهکارهای کاهش قاچاق کالا در کشور پر داخت و دراین باره بیان کرد: موضوع قاچاق کالا در کشور امری گسترده و نیازمند بررسی های متعدد می باشد. بسیاری ا ز شهرهای مرزی کشور ازلحاظ اقتصادی دچار مشکل اند و مجلس نیز پیگیر حل مشکلاتشان می باشند تا به کمک دولت مشکلات مرتبط با حوزه کولبری و کالاهای ته لنجی مرتفع گردد و شرایط کاری برای این دسته مشاغل قانونمند گردد. وی با تاکید بر لزوم ساماندهی فعالیت کولبران و واردات کالاهای ته لنجی افزود: تلا شمان این است که با ساماندهی کالاهای کولبری و ته لنجی، افراد بتوانند کالاها را به صورت قانونی وارد کنند و قاچاق کالا انجام ندهند. بی شک به موجب افزایش نظارت و اجرای درست قوانین شرایط بهتر خواهد کرد و مشکلات فعلی همچون قاچاق کالا در کشور کاهش پیدا خواهد کرد. سلیمی تصریح کر د: به منظور کاهش قاچاق کالا و توام با روند فعالیت سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی نیاز است تا زیرساخت های اشتغال را تقویت کنیم و زمینه توسعه تولید را رقم بزنیم. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم نظارت بر کالاهای تولیدی کشور همچنین خاطرنشان کرد: افرایش نظارت، راهبردی اساسی است و می بایست بر روند تولید کالاها نظارت هرچه تمام تر داشته باشیم تا فضای رقابتی شکل بگیرد و کیفیت در مقایسه با گذشته، افزایش پیدا کند. نماینده مردم سمیرم در مجلس یازدهم متذکر شد: هنگامی که کیفیت تولید محصول داخلی افزایش یابد، تمایل مردم برای خرید آن بیشتر خواهد شد. در چنین شرایطی میان کالای داخلی و خارجی، کالای تولید داخل را انتخاب خواهند کرد. او ضمن بیان اینکه رویکرد حمایت از تولید داخل مادامی ثمر خواهد داشت که برآن نظارت شود، همچنین متذکر شد: باید از تولیدات داخلی حمایت هرچه تمام تر داشته باشیم و زمینه رونق اشتغال را با نظارت رقم بزنیم، شرایط نباید به گونه ای رقم بخورد که برخی به نام تولید داخل، محصول بی کیفیت را با قیمت بالا روانه بازار کنند یا تنها قطعات را خریداری کنند و به نام تولید داخلی بسته بندی و به بازار عرضه کنند. وی در تشریح اثرات سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی بر قاچاق کالا یادآور شد: با ایجاد فضای قانونمند همچون سامانه های مودیان مالیاتی، پایانه های فروشگاهی و افزایش نظارت می توان فرصت تقویت تولید و بازار رقابتی را رقم زد و بازار جهانی برای محصول باکیفیت ایرانی را شناسایی کرد. ورود محصولات تولید داخل به بازارهای خارجی، حضور اجناس خارجی را کاهش خواهد داد و مانع از قاچاق کالا در کشور خواهد شد.سلیمی در پایان این گفت وگو با تاکید بر لزوم تولید محصولات داخلی باکیفیت بیان کرد: اگر شرایط را اصلاح نکنیم و به تولید داخل فرصت ایجاد بازار رقابتی و تولید ندهیم، نمی توانیم تولید را تقویت و قاچاق کالا را کاهش دهیم. بی شک این روند نیازمند اقدامات زیرساختی است و امیدواریم در این مسیر به درستی حرکت کنیم و زمینه ترغیب مردم برای خرید محصول ایرانی را رقم بزنیم.

سیاوش غیبی پور، کارشناس اقتصادی: ثبت اطلاعات تولید و توزیع کالا، میزان قاچاق کالا در کشور را کاهش خواهد داد

سیاوش غیبی پور، کارشناس امور مالیاتی و مسائل اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح اثرات راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی بر جلوگیری از قاچاق کالا پرداخت و دراین باره عنوان کرد: دو سامانه مذکور موجب پویایی اقتصاد داخلی کشور خواهند شد. مهم ترین عامل پویایی اقتصاد، مالیات است. بنابراین روند اخذ مالیات از مسیر سامانه های مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی می تواند نتایج حائز اهمیتی را رقم بزند و توام با اثرات جانبی باشد.

وی افزود: مادامی که تمامی حلقه های تولید یک کالا؛ از ابتدای فرآیند تولید تا مصرف شناسایی شود، روند عرضه نیز قانونمند خواهد شد. وی در تشریح سامانه شناسه یکتا گفت: مفهوم سامانه شناسه یکتا این است که اگر دو کارخانه یک محصول مشترک تولید کنند، تولیدات هر کارخانه یک شناسه واحد و متفاوت خواهد داشت. پیش تر شناسه وجود نداشت و کالاهای تولیدی تنها با فاکتور ثبت اطلاعات می شدند. به سبب روند ثبت اطلاعات از مسیر سامانه شناسه یکتا، ارزش افزوده و روند تولید بررسی خواهد شد و اسناد مالی شرکت تولیدی نیز واکاوی خواهد شد. براین اساس مبرهن می گردد که محصولات تولیدی دو کارخانه در حلقه توزیع به کجا رسیدند.کارشناس مسائل اقتصادی بابیان اینکه شناسه ها به طورکل به دو شکل عام و خاص می باشند، همچنین خاطرنشان کرد: به سبب شناسه ها تمامی سهم ارزش افزوده، مالیات، موجودی انبار و میزان فروش محفوظ خواهد ماند.

او با اشاره به روند ورود کالا از مسیر واردات متذکر شد: در حوزه واردات کالا، وار دکننده نخست براساس برگه سبز اول، صاحب شناسه اول خواهد شد و دیگر شناسه اول کالا تا انتهای تاریخ حلقه مصرف ادامه پیدا خواهد کرد همچون یک خودرو که تعداد خریداران آن از ابتدای امر مشخص می گردد و نام نفر گذشته، ثبت شده است.

او درخصوص روند کاهش قاچاق کالا در کشور یادآور شد: به موجب ثبت اطلاعات در حلقه های تولید تا مصرف، میزان قاچاق کالا نیز شناسایی خواهد شدچراکه در سامانه پایانه های فروشگاهی کد درج می گردد و مبادی و خروجی مبرهن می گردد. براین اساس هر کالایی که خارج از قاعده باشد، قاچاق محسوب می شود و روند شناسایی کالای قاچاق را تسهیل می کند.

غیبی پور در پایان این گفت وگو با تاکید بر لزوم همکاری دستگاه های ذی ربط و اجرایی در روند فعالیت سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی عنوان کرد: شاید نام سامانه مودیان تنها گمان اخذ مالیات از مودیان مالیاتی شناسایی شده را ایجاد کند اما در عمل این مهم امری فراتر از اخذ مالیات است چراکه شرکت ها می بایست پاسخگوی تمامی صورتحساب خود باشند. براین اساس ضرورت دارد تا اشخاص حقیقی نیز وارد شوند و تمامی حلقه ها شناسایی شوند. ما دامی که این حلقه کامل شود، بسیاری از مشکلات موجود همچون فرار مالیاتی، دور زدن مالیاتی و کالاهای قاچاق رفع خواهد شد. تحقق این مهم درگرو همت ملی است؛ بنابراین مردم و ادارات مرتبط نیز می بایست کمک کنند.

منبع