سامانه ارسال معاملات فصلی؛ آموزش ثبت نام، ارسال و مشاهده سوابق

سامانه معاملات فصلی یکی از زیر مجموعه‌های سایت عملیات الکترونیک کشور است.مودیان مالیاتی باید همه صورت معاملاتی که در طول یک فصل انجام داده‌اند را ظرف 45 روز از پایان فصل در این سامانه ثبت کنند. سایت معاملات فصلی باعث می‌شود ماموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی مودیان سریع‌تر و با دقت بیشتری رسیدگی کرده و آن‌ را محاسبه کنند، زیرا مودیان مالیاتی اطلاعات مربوط به معاملات خود را با دقت و سرعت بیشتری در سامانه صورت معاملات فصلی ثبت می‌کنند.در حال حاضر در کشور روش دستی یا حضوری برای ارسال صورت معاملات فصلی وجود ندارد و ثبت معاملات فصلی فقط در همین سامانه امکان پذیر است، به همین دلیل در این مقاله قصد داریم درمورد نحوه ورود به سامانه معاملات فصلی و مشاهده سوابق صورت معاملات فصلی 1402 توضیحاتی ارائه دهیم.

صورت معاملات فصلی چیست؟

صورت معاملات فصلی در ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم به شکل شفاف و واضحی توضیح داده شده است. در این ماده به سه نکته اساسی اشاره شده و به‌خوبی موضوعات را مشخص کرده است:

  1. همه سازمان‌ها و مؤسسات خصوصی و دولتی که خریدوفروش دارند، باید صورت آن را حداکثر تا یک ماه پس از انجام معامله به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. آن چیزی که دارای اهمیت بسیاری است، ارسال به‌موقع آن توسط حسابداران است چرا که تأخیر در ارسال آن، می‌تواند منجر به پرداخت جریمه توسط آن سازمان شود.
  2. نکته بعدی در ارتباط با معاملات کوچک است که اگر مبلغ آن‌ها تا ده درصد حدنصاب تعیین شده باشد، نیازی به ارسال ماهانه ندارد و شرکت‌ها می‌توانند فهرست این دسته از معاملات را به شکل تجمیعی و هر سه ماه یکبار به سازمان مالیاتی ارسال نمایند.
  3. اما نکته پایانی که از اهمیت بسیاری برخوردار است سازمان‌هایی که اقدام به ارسال صورت معاملات فصلی می‌کنند، باید کارت اقتصادی را دریافت کرده باشند و کد اقتصادی خود را ارائه نمایند تا مورد پذیرش قرار گیرند. بدون داشتن کد اقتصادی ارسال هیچ مستنداتی از سمت مودی مورد پذیرش نیست.

زمان ارسال صورت معاملات فصلی در سال 1402

مهلت ثبت گزارشات برای هر فصل، یک ماه و نیم یعنی 45 روز پس از پایان فصل است. گاهی به دلیل ایجاد شرایط خاص در جامعه یا برخی اصناف خاص، مهلت ثبت صورت معاملات فصلی تمدید می‌شود.

مهلت ارسال لیست معاملات بهار 1402 تا پایان روز شنبه 15 مرداد ماه 1402
مهلت ارسال معاملات تابستان 1402 تا پایان روز 15 آبان ماه 1402
مهلت ارسال معاملات پاییز 1402 تا پایان روز 16 بهمن ماه 1402
مهلت ارسال معاملات زمستان1402 تا پایان روز 16 اردیبهشت ماه 1403

آموزش سایت معاملات فصلی 1402

این سامانه در راستای ارائه خدمات الکترونیکی دستورالعمل اجرایی موضوع ماده ۱۶۹ ق.م.م (ارسال معاملات فصلی) ایجاد گردیده است. مودیان مالیاتی با کمک این سامانه می‌توانند نسبت به ثبت و ارسال اطلاعات خریدوفروش و همچنین پرداخت و دریافت بابت قراردادها، صادرات، واردات، حق‌العملکاری و مدیریت پیمان، بیمه، اجاره اقدام نمایند. دوره ارسال اطلاعات سه‌ماهه (فصلی) بوده و می‌بایست تا چهل و پنج‌روز (۴۵ روز) پس از پایان هر فصل نسبت به ارسال آن اقدام نمود.

با ورود به این سامانه امکان ثبت و دریافت گزارش‌های متعددی وجود دارد که در این قسمت می‌توانید برخی از مهم‌ترین موارد را ببینید.

سامانه ارسال معاملات فصلی
  • گزارش خرید: ثبت اطلاعات مربوط به خرید
  • گزارش فروش: ثبت اطلاعات مربوط به فروش
  • مشاهده/ویرایش: مشاهده و یا ویرایش اطلاعات قبلی
  • گزارش اجاره: ثبت اطلاعات مربوط به اجاره‌های پرداختی
  • مشاهده سوابق: مشاهده سوابق اطلاعات و یا خلاصه گزارش‌ها
  • مشاهده گزارش‌ها و اطلاعات ارسال شده برای شما: افرادی که طرف مقابل شما در معاملات بودند و گزارش خریدوفروش خود را ارسال کردند.

ورود به سامانه معاملات فصلی (نحوه ثبت نام در سامانه معاملات فصلی)

مودیان مالیاتی قبل از ثبت اظهارنامه فصلی خود در این سامانه، ابتدا باید وارد سامانه ارسال معاملات فصلی شوند. ممکن است بسیاری از کاربران در نحوه ورود به سامانه معاملات فصلی مشکل داشته باشند. در ادامه مراحل نحوه ورود به این سامانه به صورت تصویری ارائه شده است.

1.در مرحله اول مرورگر خود را باز کرده و عبارت “سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی” را جستجو کنید. پس از آن روی لینک با آدرس tax.gov.ir کلیک کنید. می‌توانید همان ابتدا این لینک را در مرورگر وارد کرده و وارد شوید.

ورود به سامانه معاملات فصلی

بعد از واردشدن به صفحه اصلی، بر روی گزینه صورت معاملات فصلی الکترونیک کلیک کنید.

ورود به سامانه معاملات فصلی

در صفحه جدید نکات آموزشی و راهنمایی‌های لازم برای شما قرار داده شده است و در انتهای صفحه بر روی سامانه صورت معاملات کلیک کنید.

ورود به سامانه معاملات فصلی
در صفحه بعدی نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید. این دو مورد را در هنگام ثبت‌نام در سایت عملیات الکترونیک مالیاتی دریافت کرده‌اید. در مرحله بعدی عبارت امنیتی و ورود را بزنید.
ورود به سامانه معاملات فصلی

در مرحله بعدی شما به صفحه سامانه ارسال معاملات فصلی وارد شده‌اید و می‌بایست بقیه عملیات مالی را انجام دهید. با گذراندن این مراحل، شما باید نسبت به ثبت صورت معاملات فصلی در سامانه اقدام نمایید که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

نحوه ارسال گزارش فصلی

پس از آموزش نحوه ورود به این سامانه، نوبت به ثبت یا ارسال اطلاعات مربوط به معاملات فصلی می‌رسد. همان‌طور که اشاره شد این سامانه یکی از جدیدترین سایت‌های امور مالیاتی کشور محسوب می‌شود به همین دلیل ممکن است بسیاری از افراد در ارسال یا ثبت معاملات فصلی دچار مشکل شوند. در این بخش به مراحل ثبت این اطلاعات پرداخته شده است تا مشکلات مربوط به آن حل شود و افراد به راحتی بتوانند فرایند ثبت اطلاعات را پشت سر بگذارند.

1.پس از ورود به این سامانه، گزینه‌های موجود در صفحه سامانه برای شما نمایان می‌شوند. حال با توجه به ثبت گزارش خرید یا فروش خود، گزینه گزارش خرید یا گزارش فروش را انتخاب کنید.

نحوه ارسال گزارش فصلی

2. حال صفحه دیگری برای شما باز می‌شود. در این صفحه اطلاعات مربوط به گزارش‌های قبلی و اطلاعات کاربری آن وجود دارند. برای ثبت گزارش جدید مربوط به معاملات خود باید گزینه “ایجاد” در پایین صفحه را انتخاب کنید.

نحوه ارسال گزارش فصلی

3. دوباره وارد صفحه جدیدی شدید. حال باید اولین گزینه یعنی “ثبت رکورد جدید” را انتخاب کرده تا امکان وارد کردن اطلاعات برای شما فراهم شود.

نحوه ارسال گزارش فصلی

4.در این مرحله وارد بخش مربوط به فرم ارسال گزارش می‌شوید. در این قسمت باید اطلاعات خود را در کادرهای تعیین شده وارد کرده و خرید، فروش و یا معاملات خود را با دقت ثبت کنید. پس از وارد کردن اطلاعات به صورت کامل، آن‌ها را تأیید کنید.

نحوه ارسال گزارش فصلی

5. حال یک تصویر کلی از اطلاعات وارده برای شما نمایش داده می‌شود. بهتر است در این مرحله دوباره آن‌ها را بررسی کنید تا از صحت آن اطمینان پیدا کنید. اگر همه اطلاعات به درستی ثبت شده بودند، گزینه “ثبت نهایی” را انتخاب کنید.

نحوه ارسال گزارش فصلی

روش صحیح وارد کردن مبالغ در سامانه چیست؟ مبالغ را بدون جدا کننده، ممیز، اعشار و هر گونه علامت دیگری وارد نمایید. در خصوص مبالغ برگشتی نیازی به وارد کردن منفی ناست.

نکته مهم: تمامی مودیان مالیاتی موظف هستند که صورت معاملات فصلی را ظرف ۴۵ روز از پایان فصل برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. به‌عنوان‌مثال مهلت ارسال معاملات فصلی تابستان تا ۱۵ آبان‌ماه است.

مشاهده سوابق صورت معاملات فصلی

برخی از مودیان مالیاتی تمایل به مشاهده سوابق مالیاتی خود دارند و گاهی لازم است اطلاعاتی را از قسمت سوابق صورت معاملات فصلی مربوط به خود بردارند. از طریق سامانه اظهار معاملات فصلی امکان مشاهده سوابق صورت معاملات فصلی وجود دارد. روش مشاهده این اطلاعات تقریبا شبیه به ثبت اطلاعات است، اما در این قسمت از مقاله به طور کامل به مراحل انجام این کار می‌پردازیم تا در صورت نیاز بتوانید نسبت به مشاهده اطلاعات مربوطه اقدام کنید.

1.در مرحله اول آدرس سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی یعنی tax.gov.ir را در مرورگر خود وارد کرده و وارد سایت شوید. از طریق این صفحه همان‌طور که در ابتدای مطلب به صورت کامل بیان شد، وارد سامانه معاملات فصلی شوید.

ورود به سامانه معاملات فصلی

2.حال برای ورود به صفحه باید اطلاعات خود را در کادرهای مربوطه وارد کنید. نام کاربری و رمز عبوری که هنگام ثبت نام در سایت دریافت کردید نیز در کادر وارد کرده و پس از کپی کردن کد امنیتی، گزینه ورود را انتخاب کنید.

مشاهده سوابق صورت معاملات فصلی

3. در قسمت بعدی گزینه‌های متعددی را می‌بینید که یکی از آن‌ها مشاهده سوابق است. با انتخاب این گزینه وارد بخش دیگری می‌شوید که باید با توجه‌ به نوع اطلاعات درخواستی گزینه مورد نظر را انتخاب کنید که در تصویر زیر آن‌ها را می‌توانید ببینید:

مشاهده سوابق صورت معاملات فصلی

4.پس از انتخاب این گزینه وارد بخش دیگری می‌شوید. حال بسته به نوع درخواست خود یکی از گزینه‌های (کل اطلاعات، جستجوی کد رهگیری، گزارش بر اساس سال و فصل یا گزارش بر اساس شناسه/شماره ملی) را انتخاب کنید.

5.بعد از انتخاب گزینه موردنظر، می‌توانید همه اطلاعات مربوط به سوابق صورت معاملات خود را مشاهده کنید. گزینه‌ای به نام “خلاصه گزارش‌ها” نیز وجود دارد که با انتخاب آن می‌توانید جزئیات مربوط به اطلاعات خود را مشاهده کنید.

مشاهده سوابق صورت معاملات فصلی

نکته قابل توجه این است که با ورود به سامانه اظهار معاملات فصلی می‌توانید اطلاعات مربوط به بازه‌های زمانی متفاوت را به صورت جداگانه و مرتب مشاهده کنید. درنتیجه برای مشاهده این اطلاعات پیچیدگی و زمان زیادی وجود نخواهد داشت.

اصلاح صورت معاملات فصلی چگونه انجام می‌شود؟

مؤدیانی که اطلاعات معاملات فصلی را به صورت برخط (Online) یا غیر برخط (Offline) یا به صورت لوح فشرده از طریق سامانه ارسال یا تحویل ادارات کل امورمالیاتی نموده‌اند؛ برای اصلاح اطلاعات می‌بایستی شرح اصلاحات با ذکر جزئیات به انضمام رسید نهایی ارسال اطلاعات را طی یک نامه به اداره کل امور مالیاتی مربوطه اعلام نمایند تا اداره کل وفق مقررات نسبت به اصلاح اطلاعات اقدام نماید.

با کمک نرم‌افزارهای حسابداری و مالیاتی جدید، نگران محاسبات مختلف نباشید

در نهایت، پیشنهاد می‌کنیم که با خرید نرم افزار حسابداری شرکتی و فروشگاهی سپیدار سیستم، خیال خود را بابت انجام امور مالی کسب‌و‌کارتان راحت کنید. این نرم‌افزارها با محیط جذاب و کاربری بسیار آسانی که دارند، مدیریت امور مالیاتی شما را نیز به‌طور هوشمندانه‌ای برعهده می‌گیرند.

شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ پل ارتباطی شما با مجموعه سپیدار است. همکاران ما مشتاقانه آماده ارائه مشاوره و پاسخگویی به سؤال‌ها و نظرهای‌ ارزشمندتان خواهند بود. همچنین، از شما عزیزان دعوت می‌کنیم که تجربیات خود را در این حوزه به‌صورت کامنت در زیر این مقاله با ما در میان بگذارید.

پاسخ به سوالات رایج و متداول شما

  • موعد مقرر ارسال معاملات فصلی چه زمانی است و عدم ارسال به موقع مشمول چه جرائمی‌خواهد شد؟

کلیه اشخاص حقوقی وحقیقی مکلفند فهرست معاملات خود را بصورت فصلی (براساس سال شمسی)، تا یک ماه پس از پایان هرفصل بصورت الکترونیکی از طریق پورتال سازمان یا در محیط رایانه‌ای طبق فرم موجود در دستورالعمل به اداره امور مالیاتی ذیربط تحویل نمایند و عدم ارائه فهرست معاملات مشمول جریمه‌ای معادل 1% مبلغ معاملاتی که فهرست آن‌ها ارائه نشده خواهد بود.

  • در صورتیکه سال مالی شرکت در اواسط یکی از فصول باشد ارسال معاملات فصلی چگونه انجام می‌پذیرد؟

چنانچه انتهای سال مالی اشخاص حقوقی در خلال یکی از فصل‌های سال شمسی باشد، برای فصل شمسی مذکور دو فهرست معامله تنظیم و ارسال می‌نمایند، به گونه‌ای که از ابتدای فصل شمسی تا پایان سال مالی یک فهرست و همچنین از ابتدای سال مالی تا پایان فصل شمسی مذکور نیز یک فهرست جداگانه تسلیم می‌نمایند.

  • چطور میتوانیم متوجه شویم که دیگران در صورت گزارشات فصلی خود نام ما را آورده‌­اند؟

برای این کار باید به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید و گزارش‌­هایی که طرف مقابلتان ارسال کرده را مشاهده کنید. برای این کار کافی است پس از ورود به سامانه مالیات فصلی، وارد حساب کاربری خودتان شوید و سپس در قسمت مشاهده گزارش‌­ها با مشخص کردن سال و فصل مورد نظر، تمام گزارش‌­ها را مشاهده کنید. برای این منظور به سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید.

  • شماره اختصاصی اشخاص خارجی را چگونه می‌توان دریافت کرد؟

الف) هنگام ثبت سفارش در سایت رسمی‌وزارت صنعت، معدن و تجارت به نشانی www.sabtaresh.tpo.ir شماره‌ای به عنوان شناسه (کد) فروشنده دریافت می‌گردد؛ شماره مذکور به عنوان شناسه اختصاصی اشخاص خارجی بوده و باید در سامانه معاملات سازمان امور مالیاتی در هنگام ارسال اطلاعات واردات درج گردد.

ب) در سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.tax.gov.ir دربخش استعلام و اخذ کد فراگیر اتباع خارجی امکان دریافت کد فراگیر اتباع خارجی برای اشخاص حقیقی وجود دارد؛ منظور از کد فراگیر اتباع خارجی همان “شماره اختصاصی اشخاص خارجی” است که برای افراد حقیقی بکار می‌رود.

  • آیا درج شماره اختصاصی اشخاص خارجی برای ارسال اطلاعات فروش به اشخاص خارجی ضروری است؟

برای تکمیل معاملات فصلی مربوط به فروش به اشخاص خارجی که در ایران اقامت و فعالیت ندارند؛ از جمله صادرات، لزومی‌به درج شماره اختصاصی اشخاص خارجی ناست. ولی باید کلیه اطلاعات مذکور بصورت فصلی ارائه گردد.

  • چنانچه کالایی مشمول ارزش افزوده نباشد و یا مبلغی بعنوان ارزش افزوده دریافت یا پرداخت نشده باشد درقسمت مالیات وعوارض ارزش افزوده آیا باید رقم وارد نمود؟

در صورتیکه مشمول ارزش افزوده نباشد و یا مبالغی بابت آن پرداخت یا دریافت نشده باشد؛ در قسمت مالیات و عوارض صفر درج نمایند.

  • آیا اطلاعات درج شده در فرم امتناع باید مجدداً در قسمت فروش عنوان شود؟

موارد تکمیل و ارسال شده در فرم امتناع دستورالعمل اجرایی ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم نیازی به تکمیل و ارسال مجدد در فهرست فروش ندارد.

  • در قسمت خرید آیا فرم امتناع از خرید داریم ؟

خیر، فرم امتناع فقط مخصوص فروش کالا یا خدمات به خریداران است که از ارائه شماره اقتصادی خود به فروشنده خودداری نموده‌اند وتوسط فروشنده تکمیل و ارسال می‌گردد.

  • آیا اطلاعات پرداخت قرارداد باید مجدداً در قسمت فروش عنوان گردد؟

خیر. درصورتیکه اطلاعات پرداخت مبالغ بابت قراردادها در فهرست “پرداخت قرارداد” درج و ارسال گردیده بود نیازی به درج و ارسال مجدد آن در فهرست “فروش” نیست.

  • در خصوص اشخاصی که فاقد شماره اقتصادی هستند چگونه باید عمل نمود؟

اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع این دستورالعمل مکلفند مادامی‌که برای آن‌ها شماره اقتصادی صادر نشده از شماره ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی به جای شماره اقتصادی درمعاملات استفاده نمایند.

سوالات متداول

1.سامانه ارسال معاملات فصلی چیست؟

این سامانه در راستای ارائه خدمات الکترونیکی برای ثبت و ارسال اطلاعات خریدوفروش و همچنین پرداخت و دریافت بابت قراردادها، صادرات، واردات، حق‌العمکاری و مدیریت پیمان، بیمه، اجاره ایجاد شده است.

2.نحوه ورود به سامانه معاملات فصلی چیست؟

برای ورود به این سامانه باید وارد آدرس https://tax.gov.ir/Pages/HomePage شوید و سپس گزینه معاملات فصلی را انتخاب کنید.

3.مهلت تعیین شده برای ارسال معاملات فصلی برای هر فصل در سامانه چقدر است؟

اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف‌اند که نهایتا تا 45 روز پس از پایان هر فصل، گزارش صورت معاملات فصل موردنظر را در سامانه ثبت کنند.

The post سامانه ارسال معاملات فصلی؛ آموزش ثبت نام، ارسال و مشاهده سوابق appeared first on سپیدار سیستم.

مقاله اصلی