روش های پرداخت قبوض مالیاتی

براساس قانون تصویب‌شده، بخشی از درآمد افراد مختلف جامعه از طریق قوانین مالیاتی به دولت پرداخت می‌شود. در حال حاضر در کلیه جوامع مالیات دریافت می‌شود و بخشی از هزینه‌های ساخت‌و‌ساز توسط مالیات تامین خواهد شد. کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و افرادی که منبع درآمدی دارند، ملزم به پرداخت مالیات هستند. پرداخت مالیات باید از طریق روش‌های مشخص‌شده انجام شود؛ برای این کار می‌توانید از ۳ روش اقدام کنید. در این مقاله از مجله سپیدار سیستم قصد داریم در ارتباط با روش های پرداخت قبوض مالیاتی صحبت کنیم. اگر شما هم جزو مشمولان مالیاتی هستید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

1- پرداخت قبض مالیات با شناسه 30 رقمی؛ یکی از روش‌های پرداخت قبوض مالیات

افراد مشمول مالیات بعد از پر کردن اظهارنامه مالیاتی و پس از مشخص شدن مبلغ مالیات، باید قبوض مالیاتی خود را پرداخت کنند. دولت برای تسهیل در پرداخت مالیات روش‌های متفاوتی را ایجاد کرده است. پرداخت از طریق شناسه 30 رقمی قبض مالیات یکی از روش‌های آسان پرداخت مالیات به شمار می‌رود. برای پرداخت از طریق شناسه 30 رقمی نسیم باید به آدرس اینترنتی payments.tax.gov.ir مراجعه کنید.
در این بخش گزینه «شناسه 30 رقمی نسیم» را باید انتخاب کنید. بعد از اینکه این شناسه را وارد کردید، اطلاعات قبض مالیاتی شما نمایش داده می‌شود و درصورتی‌که مغایرتی نداشت، قادر به پرداخت خواهید بود. صاحبان مشاغل مشمول مالیات باید ابتدا در سامانه مودیان ثبت‌نام کنند و در تاریخ‌های معین، گزارش‌های مالیاتی خود را ارائه دهند. برای آشنایی بیشتر با این سامانه مقاله «سامانه مودیان چیست» را در مجله سپیدار سیستم مطالعه کنید.

بهترین روش پرداخت قبوض مالیاتی؛ پرداخت قبض مالیات با شناسه 30 رقمی نسیم

2- پرداخت قبض مالیات با بارکد؛ مراجعه حضوری به شعبه‌های مالیاتی

یکی دیگر از روش‌های پرداخت قبض مالیات، پرداخت از طریق بارکد قبض مالیاتی است. نحوه پرداخت قبض مالیات به وسیله بارکد به این صورت بوده که مشمولان باید به شعب مالیاتی خود مراجعه کنند و از طریق ممیز یا کارشناس مالیاتی و دستگاه بارکدخوان قبض مالیات خود را پرداخت کنند.
اغلب روی نسخه‌های کاغذی قبض‌های مالیاتی یک بارکد به همراه شناسه 42 رقمی وجود دارد که از این طریق نیز می‌توان قبض مالیاتی را پرداخت کرد. سامانه‌های متعددی برای ارسال مالیات‌های گوناگون وجود دارد. به‌عنوان مثال، سامانه ارسال لیست مالیات حقوق به نشانی salary.tax.gov.ir ثبت شده است و مدیران و کارشناسان حسابداری باید به کلیه امور اداری مالیات و پرداخت مالیات آگاهی داشته باشند.

پرداخت قبض مالیات با بارکد؛ یکی از روش‌های حضوری پرداخت مالیات

3- پرداخت قبوض مالیاتی از طریق سامانه پرداخت قبوض مالیاتی

یکی از روش‌های ساده پرداخت قبض مالیات، پرداخت از طریق سامانه مالیات است. سازمان امور مالیاتی علاوه‌بر راه‌اندازی سامانه مالیات ارزش افزوده، سامانه پرداخت قبوض مالیاتی را نیز راه‌اندازی کرده است. برای پرداخت از طریق سامانه مالیاتی باید به نشانی tax.gov.ir مراجعه کرده و از بخش سایر خدمات مالیاتی، گزینه پرداخت الکترونیک مالیات را انتخاب کنید.
در مرحله بعد باید روی گزینه پرداخت الکترونیک مالیات ضربه بزنید و بعد از وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور مالیات خود را پرداخت کنید. برخی از برنامه‌های حسابداری قابلیت‌های بسیار عالی و مناسبی دارند و موجب رفع خطای انسانی می‌شوند. به‌عنوان مثال نرم افزار حقوق و دستمزد سپیدار سیستم کلیه مبالغ مالیات و پرداختی کارمندان را محاسبه کرده و گزارش نهایی را به شما ارائه می‌دهد.

مهلت پرداخت قبوض مالیاتی؛ تا یک ماه پس از هر دوره

به دلیل اینکه شروع و پایان سال مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی با یکدیگر متفاوت است، بازه زمانی خاصی برای قبوض مالیاتی مختلف در نظر گرفته می‌شود. به‌عنوان مثال مهلت ارسال اظهارنامه و پرداخت مالیات عملکرد 4 ماه پس از ابلاغ است. به‌عنوان مثال، مالیات ارزش افزوده باید 4 دوره در سال پرداخت شود. مهلت پرداخت قبض‌های مالیاتی ارزش افزوده یک ماه پس از پایان فصل است. به زبان ساده‌تر برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده فصل بهار تا پایان تیر ماه فرصت دارید.

همچنین برای ارسال مالیات حقوق معمولا تا پایان فروردین ماه سال بعد مهلت دارید. مهلت پرداخت مالیات بر حقوق سال 1401 تا پایان فروردین ماه سال 1402 در نظر گرفته شده بود. البته توجه کنید که طبق قانون سازمان تامین اجتماعی برخی از موارد معاف از مالیات هستد. از جمله موارد معاف از مالیات حقوق می‌توان به مواردی همچون هزینه‌های درمان، حقوق نیروهای مسلح و هزینه‌های سفر و فوق العاده ماموریت اشاره کرد.

مهلت پرداخت مالیات اشخاص حقوقی و حقیقی؛ مهلت پرداخت بر اساس نوع کسب‌و‌کار

میزان جریمه پرداخت خارج از موعد مقرر مالیات چقدر است؟

جریمه‌های مالیاتی مانند مهلت پرداخت قبض مالیات متفاوت است. طبق قانون و ماده 190 مالیات‌های مستقیم، درصورتی‌که اشخاص حقیقی و حقوقی مالیات بر عملکرد هر ساله را در تاریخ تعیین‌شده پرداخت نکنند، مشمول جریمه‌ای معادل 2.5 درصد بابت هر ماه تاخیر می‌شوند. همچنین جریمه دیرکرد ارسال اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقوقی 30 درصد و اشخاص حقیقی 10 درصد در نظر گرفته شده است. توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از ضرر و پرداخت هزینه اضافی بابت جریمه‌های مالیاتی، از نرم‌افزارهای حسابداری مانند سپیدار سیستم استفاده کنید.

جریمه متفاوت اشخاص حقیقی و حقوقی؛ افراد حقوقی 30 درصد و اشخاص حقیقی 10 درصد

استفاده از نرم‌افزار حسابداری برای محاسبه دقیق مبالغ مالیات

در این مقاله از مجله سپیدار سیستم در رابطه با روش‌های پرداخت قبض مالیات صحبت کردیم و اشاره‌ای به میزان جریمه و مهلت پرداخت مالیات داشتیم. درحالت‌کلی 3 روش استفاده از بارکد، سامانه مالیاتی و شناسه 30 رقمی نسیم برای پرداخت قبوض مالیاتی وجود دارد. توصیه می‌کنیم برای محاسبه دقیق مبالغ مالیاتی از نرم‌افزار حسابداری سپیدار سیستم استفاده کنید. شرکت سپیدار سیستم سال‌ها است در زمینه عرضه و ارتقا نرم‌افزارهای مالی و حسابداری فعالیت می‌کند. یکی از قابلیت‌های جذاب برنامه سپیدار سیستم اتصال به سازمان امور مالیاتی برای پرداخت مالیات است. پشتیبانی و آموزش ویژه از مهم‌ترین ویژگی‌های شرکت سپیدار سیستم است. برای آگاهی از کلیه خدمات سپیدار سیستم به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.

سوالات متداول

1.میزان جریمه پرداخت خارج از موعد مقرر مالیات چقدر است؟

جریمه‌های مالیاتی مانند مهلت پرداخت قبض مالیات متفاوت است. طبق قانون و ماده 190 مالیات‌های مستقیم، درصورتی‌که اشخاص حقیقی و حقوقی مالیات بر عملکرد هر ساله را در تاریخ تعیین‌شده پرداخت نکنند، مشمول جریمه‌ای معادل 2.5 درصد بابت هر ماه تاخیر می‌شوند.

The post روش های پرداخت قبوض مالیاتی appeared first on سپیدار سیستم.

مقاله اصلی