اصطلاحات فیش حقوقی (تمام نکاتی که باید بدانید!)

فیش حقوقی یکی از مهم‌ترین اسناد برای کارمندان و کارگران است که شامل اطلاعات مهمی از جمله اضافه کار، بیمه، مالیات و … است. برای آشنایی بیشتر با اصطلاحات فیش حقوقی و معنای و مفهوم هر کدام، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

اطلاعات و اصطلاحات فیش حقوقی

فیش حقوقی چیست؟

پیش از آنکه به بررسی اصطلاحات فیش حقوقی بپردازیم، بهتر است در اولین قدم با ماهیت فیش حقوقی آشنا شویم. همان‌طور که در ابتدای این مقاله هم اشاره کردیم فیش حقوقی سندی است که میزان مبلغ دریافتی کارمندان، کارگران و کلیه افراد شاغل در ماه را شامل می‌شود. در حال حاضر تمام کارمندان دولت در دستگاه‌های اجرایی، دولتی، نظامی و … دارای فیش حقوقی هستند.فیش حقوقی با شماره پرسنلی سندی است که مبلغ دریافتی کارمندان در آن درج شده است و شرکت‌های خصوصی و کارخانه‌ها موظف به صدور آن برای کارکنان خود هستند. امروزه با کمک نرم افزار مالی شرکت‌های کوچک و کسب و کارهای مختلف مانند فروشگاه‌ها هم امکان صدور فیش حقوقی را دارند.

اطلاعات و اصطلاحات فیش حقوقی

چه اطلاعاتی در فیش حقوقی ثبت می‌شود؟

در یک فیش حقوقی معتبر، نام شرکت، تاریخ صدور، نام و نام خانوادگی کارمند یا کارگر، شماره ملی، شماره حساب و شماره بیمه ثبت می‌شود. این اطلاعات جزو موارد پایه‌ای هستند که در هر فیش حقوقی باید ذکر شوند. در بعضی از موارد ممکن است تاریخ صدور فیش، نام دپارتمان کاری یا واحد کاری مربوط نیز درج شود. علاوه بر اطلاعات هویتی، اطلاعات مهمی در مورد دستمزد، حقوق، مزایا و کسورات نیز در فیش حقوقی کارکنان ثبت می‌شوند. برای مثال محاسبه عیدی در بخش مزایا انجام می‌گیرد و بیمه مربوط به کسورات است. در ادامه بیشتر با این دو بخش آشنا می‌شویم.

اصطلاحات فیش حقوقی مربوط به دستمزد، حقوق و مزایا

در بخش دستمزد، حقوق و مزایای فیش حقوقی اصطلاحات زیادی به چشم می‌خورند.آیتم های فیش حقوقی شامل همه دریافتی‌هایی است که در به حساب کارمند یا کارگر در تاریخ مشخص واریز شده است. مهم‌ترین اصطلاحات فیش حقوقی در این بخش شامل موارد زیر می‌شوند:

  • حقوق ماهانه
  • کمک هزینه مسکن
  • کمک هزینه فرزندان
  • تعطیلات کاری
  • جمعه‌های کاری
  • اضافه کاری
  • هزینه غذا در فیش حقوقی
  • تشویقی درمان
  • سختی کار
  • کمک هزینه حمل و نقل

علاوه بر این موارد، سایر پرداختی‌ها مانند حق ماموریت در قانون کار در صورت وجود در بخش دستمزد و مزایا ثبت می‌شوند. نکته قابل توجه این است که در قانون کار، مبلغی برای حق مسئولیت و حق سرپرستی در فیش حقوقی در نظر گرفته نشده است. طبق ماده ۳۶ قانون کار، حق سرپرستی جزو مزد ثابت است و به میزان تعیین شده در بخشنامه مزد افزایش می یابد.

اصطلاحات فیش حقوقی مربوط به کسورات

بخش کسورات فیش حقوقی در واقع شامل تمامی مواردی هستند که از جمع ناخالصی پرداختی کسر می‌شوند. مهم‌ترین اصطلاحات این بخش شامل موارد زیر است:

  • بیمه
  • مالیات
  • اقساط وام
  • بیمه تکمیلی
  • بستانکاری
  • جریمه

این بخش اهمیت زیادی در ارسال لیست مالیات حقوق حقوق دارد. علاوه بر این شما می‌توانید با محاسبه کسورات و کم کردن آن‌ها از جمع ناخالص پرداختی، پرداختی خالص خود را محاسبه کنید.

  آشنایی با اصطلاحات فیش حقوقی برای حسابداری

مهم‌ترین اصطلاحات فیش حقوقی که باید معنای آن‌ها را بدانید

تا به اینجا با مهم‌ترین اطلاعاتی که در فیش حقوق و دستمزد وجود دارد آشنا شدید. اما نکته مهم‌تر این است که معنای دقیق هر کدام از آن‌ها را درک کنید. برای مثال اگر قصد انجام حسابداری با کمک نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم را دارید باید بدانید مفهوم اضافه کاری ثبت شده در فیش حقوقی چیست و محاسبه اضافه کاری به چه صورت انجام می‌گیرد.

اگر با معنای اصطلاحات مهم آشنا نیستید، نگران نباشید در ادامه ما با مفهوم مهم‌ترین اصطلاحات فیش حقوقی آشنا می‌شویم:

جمع ناخالص پرداختی در فیش حقوقی

منظور از جمع ناخالص پرداختی در فیش حقوقی، مجموع تمامی پرداختی‌های انجام شده به کارگر یا کارمند است. برای محاسبه جمع ناخالص پرداختی در فیش حقوقی کافی است تا تمامی مواردی که در بخش دستمزد، حقوق و مزایا ذکر شده است را با هم جمع کنید.

پرداختی خالص در فیش حقوقی

پرداختی خالص یعنی همان حقوق و دستمزدی که در نهایت بعد از کم کردن کسورات به حساب شما واریز می‌شود. برای محاسبه پرداختی خالص کافی است تا کسورات را از جمع نا خالص پرداختی موجود در فیش حقوقی کسر کنید. اگر قرار باشد حقوق دریافتی خود را در جایی اعلام کنید، پرداختی خالص ثبت شده در فیش حقوقی ملاک قرار خواهد گرفت.

کمک هزینه عائله‌مندی

مبلغی است که به افراد شاغل متأهل به صورت ماهیانه پرداخت می‌شود. کمک هزینه عائله مندی در دستگاه‌های دولتی به صورت بخش نامه هر ساله اعلام می‌شود و یک مبلغ ثابت است. در مورد شرکت‌های خصوصی و کارخانجات نیز تأمین اجتماعی معمولاً کمک هزینه عائله مندی را اعلام می‌کند. کمک هزینه عائله مندی در بخش دستمزد و مزایا ثبت می‌شود.

کمک هزینه اولاد

به افراد شاغل خانم یا آقا دارای حداکثر دو فرزند (ممکن است بیشتر هم باشد) این مبلغ به عنوان کمک هزینه پرداخت می‌شود. به ازای هر فرزند مبلغی به عنوان کمک هزینه اولاد در نظر گرفته میشود که همچون کمک هزینه عائله مندی عددی ثابت است.

افزایش سنواتی

مبلغی است که بر اساس حقوق سال قبل و از طریق نتایج ارزشیابی سالانه قابل محاسبه می‌باشد. هرچقدر که زمان بیشتری را به عنوان یک کارمند یا کارگر مشغول به کار باشید، سنوات بیشتری به شما تعلق می‌گیرد.

آشنایی با فوق العاده ها و معنای آن‌ها در فیش حقوقی

فوق العاده شغل در فیش حقوقی از موضوعات بسیار مهمی هستند بسیاری از افراد با این اصطلاحات و مفاهیم آن‌ها آشنا نیستند به همین دلیل ما در اینجا به معرفی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

  • فوق‌العاده شغل: مبلغی است که با توجه به مدرک تحصیلی و نوع شغل تعیین می‌گردد. به طور مثال افراد شاغلی که مدرک تحصیلی بالاتری نسبت به دیگر همکاران خود دارند درصدی افزایش حقوق دارند.
  • فوق‌العاده سختی شرایط محیط کار: مبلغی است که با توجه به حقوق مبنا و شرایط کاری افراد مختلف متفاوت می‌باشد.
  • فوق‌العاده محرومیت از تسهیلات زندگی: مبلغی است که با توجه به حقوق مبنای گروه‌های شغلی و با توجه به درجه محرومیت از تسهیلات زندگی باتوجه به محل زندگی در مناطق و شهرستان‌های مختلف متفاوت می‌باشد.
  • فوق‌العاده محل خدمت: مبلغی است که با توجه به حقوق مبنا و در صورت انتقال محل کار از یک شهرستان به شهرستان دیگر به افراد پرداخت می‌شود.
  • فوق‌العاده محرومیت از روستا: مبلغی است که بر اساس یک جدول خاص و با توجه به درجه روستا، گروه و مدرک تحصیلی مشخص می‌گردد.
  • فوق‌العاده جذب مناطق محروم: مبلغی است که به افراد شاغل در مناطق محروم پرداخت می‌گردد.
  • فوق‌العاده جذب مشاغل: مبلغی است که با توجه به درصد تعیین شده، از طریق فرمول (فوق‌العاده شغل+افزایش سنواتی+حقوق مبنا) تعیین می‌گردد.
  • فوق‌العاده ویژه: مبلغی است که ازطریق فرمول (فوق‌العاده جذب+فوق‌العاده شغل+افزایش سنواتی+حقوق مبنا) محاسبه و به افرادی که مشمول آن می‌باشند پرداخت می‌شود.
  • فوق‌العاده برجستگی: ١٠ تا ٢٠ درصد از حقوق مبنای افراد شاغلی که بالاترین نمره ارزشیابی را کسب نموده‌اند به مدت یک سال قابل پرداخت می‌باشد.
اصطلاحات فیش حقوقی در نرم افزار حسابداری

راحت‌ترین روش صدور فیش حقوقی؛ استفاده از نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم

در این مقاله با اصطلاحات فیش حقوقی و اطلاعات مهمی که در آن ثبت می‌شود، آشنا شدیم. در نگاه اول شاید ثبت این حجم از اطلاعات برای صدور هر یک از فیش‌های حقوقی و هر یک از کارکنان کار سختی به نظر برسد؛ اما استفاده از سیستم حقوق و دستمزد نرم افزار حسابداری سپیدار ، فرآیند صدور فیش حقوقی را به یک کار ساده تبدیل کرده است. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه اصلی سایت و انتخاب نرم افزار مورد شرکتی یا فروشگاهی مد نظر خود اطلاعات بیشتری در مورد امکانات این نرم افزارها به دست آورید.پیشنهاد می کنیم آموزش سیستم حقوق و دستمزد سپیدار سیستم را از دست ندهید.

سوالات متداول

چه اطلاعاتی در فیش حقوقی ثبت می‌شود؟

در یک فیش حقوقی معتبر، نام شرکت، تاریخ صدور، نام و نام خانوادگی کارمند یا کارگر، شماره ملی، شماره حساب و شماره بیمه ثبت می‌شود. این اطلاعات جزو موارد پایه‌ای هستند که در هر فیش حقوقی باید ذکر شوند. در بعضی از موارد ممکن است تاریخ صدور فیش، نام دپارتمان کاری یا واحد کاری مربوط نیز درج شود. علاوه بر اطلاعات هویتی، اطلاعات مهمی در مورد دستمزد، حقوق، مزایا و کسورات نیز در فیش حقوقی کارکنان ثبت می‌شوند.

فیش حقوقی چیست؟

فیش حقوقی سندی است که میزان مبلغ دریافتی کارمندان، کارگران و کلیه افراد شاغل در ماه را شامل می‌شود. در حال حاضر تمام کارمندان دولت در دستگاه‌های اجرایی، دولتی، نظامی و … دارای فیش حقوقی هستند.فیش حقوقی با شماره پرسنلی سندی است که مبلغ دریافتی کارمندان در آن درج شده است و شرکت‌های خصوصی و کارخانه‌ها موظف به صدور آن برای کارکنان خود هستند.

The post اصطلاحات فیش حقوقی (تمام نکاتی که باید بدانید!) appeared first on سپیدار سیستم.

مقاله اصلی