Ctrl/Cmd + P را برای چاپ فشار دهید
یا به صورت PDF ذخیره کنید

شماره: 77881/ت62873هـ

تاریخ: 1403/05/20

بسمه تعالی

«با صلوات بر محمد و آل محمد»

وزارت امور اقتصادی و دارایی – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

وزارت صنعت، معدن و تجارت – وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور

صندوق نوآوری و شکوفایی

 هیئت وزیران در جلسه 1403/05/07 به پیشنهاد مشترک شماره 11/125382 مورخ 1403/04/18 معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور و صندوق نوآوری و شکوفایی و به استناد بند (ب) ماده (99) قانون برنامه پنجاله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب 1403 و بند (ت) ماده (11) قانون جهش تولید دانش بنیان مصوب 1401 تصویب کرد:

آیین نامه اجرایی بند (ت) ماده (11) قانون جهش تولید دانش بنیان موضوع تصویب نامه شماره 152755/ت60384 هـ مورخ1401/08/23 و اصلاحات بعدی آن به شرح زیر اصلاح می شود:

-1 در ماده (4)، عبارت «در همان سال مالی به میزان هزینه کرد انجام شده و با تأیید گزارش پیشرفت طرح توسط دبیرخانه شورا،» جایگزین عبارت «در اولین سال مالی پس از تأدیه کامل سرمایه نقدی و هزینه کرد کامل در طرح سرمایه گذاری» می گردد و عبارت «حسب مورد پس از اخذ تأییدیه دبیرخانه شورا» حذف و پس از عبارت «مستقیم مربوط به» عبارت «همان سال»  اضافه می شود.

-2 متون زیر به عنوان مواد (5)، (6) و (7) اضافه و شماره مواد بعدی به ترتیب تغییر می یابد:

«ماده 5- در طول مدت اجرای قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و در راستای ارتقای نقش و جایگاه صندوق نوآوری و شکوفایی در زیست بوم نوآوری کشور :

-5-1 معادل کمک انجام شده برای افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی، اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی (حداکثر تا پایان مدت اجرای قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران) به شرکت مربوط اعطا می شود. صندوق نوآوری و شکوفایی موظف است منابع حاصل را ضمن احتساب به عنوان افزایش سرمایه حداکثر ظرف (2) سال، صرفا در چهارچوب آیین نامه ها و سایر مقررات مصوب هیئت امنای صندوق در راستای اهداف مندرج در صدر ماده (99) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران سرمایه گذاری نماید.

سرمایه گذاری انجام شده توسط صندوق از مصادیق سرمایه گذاری موضوع جزء (9) ماده (1)  این آیین نامه محسوب شده و شامل سرمایه گذاری در سرفصل های خرید زمین، ساختمان و یا احداث آن و هزینه های عمرانی عمومی از قبیل تسطیح، دیوار کشی، محوطه سازی و راه سازی و خرید خودرو نمی باشد.

در اعطای اعتبار مالیاتی به شرکت، رعایت مقررات مواد (9) و (11) این آیین نامه الزامی است. گزارش اجرای این بند سالانه به سازمان و دبیرخانه شورا ارائه می شود. سازمان موظف است با بررسی اسناد هزینه ای معتبر نسبت به راستی آزمایی هزینه کرد اعلامی صندوق اقدام نماید. در صورت عدم افزایش سرمایه یا عدم تحقق سرمایه گذاری مطابق این بند و عدم تأیید سازمان، صندوق موظف به تسویه حساب با سازمان است.

-2-5 معادل سرمایه گذاری مشترک با صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح ها و مصادیق سرمایه گذاری موضوع این آیین نامه، با اعلام صندوق نوآوری و شکوفایی به سازمان و مشروط به مدیریت صندوق و با رعایت مفاد این آیین نامه در همان سال مالی، اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی (حداکثر تا پایان مدت اجرای قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران) به شرکت سرمایه گذار اعطا می شود. در طرح هایی که اجرای آنها بیش از یک سال مالی به طول می انجامد، در هر سال مالی به میزان سرمایه تأدیه شده در همان سال به شرکت سرمایه گذار اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی اعطا می شود. صندوق نوآوری و شکوفایی گزارش سالانه اجرای این بند را به دبیرخانه شورا ارائه می نماید.

ماده 6 – دبیرخانه شورا موظف است طرح های سرمایه گذاری موضوع این آیین نامه را که بر اساس طرح سرمایه گذاری مصوب اجرا نشده و راکد مانده است، برای مطالبه اعتبار مالیاتی اعطا شده و اعمال جرایم قانونی و منع استفاده مجدد شرکت سرمایه گذار مربوط از مزایای این آیین نامه به سازمان معرفی نماید.

ماده 7 در صورتی که سرمایه گذاری شرکت های سرمایه گذار در شرکت ها و موسسات سرمایه پذیر مستقیم و همچنین در صندوقها و نهادهای سرمایه پذیر غیرمستقیم بدون تأیید دبیرخانه شورا، قبل از اتمام دوره سرمایه گذاری (مطابق طرح سرمایه گذاری تأیید شده)، کاهش یابد یا به فروش برسد یا به اشخاص ثالث واگذار شود، چنانچه سرمایه گذاری صورت پذیرفته مشمول اعتبار مالیاتی موضوع این آیین نامه شده باشد، سازمان مکلف است مالیات مربوط به اعتبار مالیاتی اعطا شده و همچنین جرایم قانونی متعلق را وفق مقررات مطالبه نماید. دستور العمل این ماده با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب شورا می رسد.»

محمد رضا عارف

معاون اول رئیس جمهور

تاریخ سند: 1403/05/20
شماره سند: 77881/ت62873هـ
کد سند: م/148//
وضعیت سند: معتبر