Ctrl/Cmd + P را برای چاپ فشار دهید
یا به صورت PDF ذخیره کنید

شماره 5876961331هـ

مورخ 1402/04/06

وزارت امور اقتصادي و دارايي – وزارت کشور – وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي

وزارت راه و شهرسازي – سازمان برنامه و بودجه کشور

هيئت وزيران در جلسه 1402/03/31 به پيشنهاد مشترک شماره 1/29393 مورخ 1402/02/28 وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و وزارت امور اقتصادي و دارايي و به استناد بند (د) تبصره (6) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور، آيين نامه اجرايي بند ياد شده را به شرح زير تصويب کرد:

آيين نامه اجرايي بند (د) تبصره (6) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور

ماده 1 در اين آيين نامه، اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به کار ميروند:

 -1سکو (پلتفرم): بستر يا زيرساختي که امکان حضور يا مشارکت برخط مصرف کنندگان و عرضه کنندگان متکثر کالا و خدمات و محتوا را بر روي شبکه فراهم مينمايد و داراي قواعد و سازوکارهاي شفاف و بدون تبعيض است.

 -2سکوي داخلي: سکويي که تحت قوانين و مقررات کشور و در شبکه ملي اطلاعات فعاليت مي نمايد و بيش از پنجاه درصد (50%) مالکيت آن متعلق به اشخاص حقيقي يا حقوقي ايراني است.

 -3وزارت: وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات

 -4سازمان: سازمان امور مالياتي کشور

ماده 2 سکوي داخلي مورد تأييد وزارت، لازم است شرايط زير را دارا باشد:

 -1امکان گزارش گيري و ارائه اطلاعات معاملات و انجام فعاليتهاي اقتصادي توسط کسب و کارهاي اشخاص حقيقي در سکو را به صورت برخط داشته باشد.

 -2نسبت به احراز هويت کسب و کارهاي اشخاص حقيقي فعال در سکو از طريق شماره تلفن همراه و شناسه (کد) ملي اقدام نمايد.

 -3امکان اعلام فهرست کسب و کارهاي اشخاص حقيقي که ميزباني مي نمايد را داشته باشد.

 -4امکان اعلام درآمد کسب و کارهاي اشخاص حقيقي در سکو را داشته باشد.

تبصره 1 معاملات انجام شده در بستر سکوي (پلتفرم) داخلي که درگاه پرداخت نداشته باشد، منوط به تحويل کالا و دريافت وجه از طريق شرکت ملي پست جمهوري اسلامي ايران، کاروران پستي يا ساير ارائه دهندگان خدمات تحويل کالاي مورد تأييد وزارت و در صورتي که بهاي کالا يا خدمات به حساب سکوي (پلتفرم) داخلي واسط واريز شود و پس از کسر کارمزد سکو، به حساب فعالان کسب و کار واريز شود، مشمول مشوقهاي موضوع اين آيين نامه است.

تبصره 2 وزارت ميتواند دستورالعمل اجرايي اين ماده را ظرف (15) روز از تاريخ ابلاغ اين آيين نامه تهيه و ابلاغ نمايد.

ماده 3 کليه سکوهاي داخلي که داراي شرايط ماده (2) اين آيين نامه بوده و متقاضي احراز شرايط ماده مذکور و اخذ تأييديه ميباشند موظفند در درگاهي که توسط وزارت معرفي مي شود ثبت نام نمايند. وزارت موظف است فهرست سکوهاي داخلي مورد تأييد را حداکثر تا (15) مرداد ماه به صورت عمومي منتشر نموده و به سازمان اعلام نمايد. فهرست مذکور به صورت ماهانه به روز رساني ميشود.

ماده 4 سکوهاي داخلي مکلفند:

 -1مشخصات اشخاص حقيقي که تا پايان سال 1401 داراي کسب و کار در سکو (پلتفرم)هاي داخلي بوده اند را ظرف يک ماه از تاريخ ابلاغ اين آيين نامه و مشخصات ساير اشخاص حقيقي که از ابتداي سال 1402 کسب و کار خود را در سکو (پلتفرم) هاي داخلي شروع مي نمايند را ظرف يک ماه پس از شروع فعاليت به صورت برخط به سازمان اعلام و به روزرساني نمايند.

 -2اطلاعات مربوط به درآمد ناشي از کسب و کار اشخاص حقيقي در سکو (پلتفرم)هاي داخلي در سال هاي 1401 و قبل از آن را به تفکيک هر سال ظرف يک ماه از تاريخ ابلاغ اين آيين نامه و ميزان درآمد سال 1402 را حداکثر تا پايان ارديبهشت سال 1403 در قالبي که توسط سازمان اعلام ميشود به سازمان ارسال نمايند.

ماده 5 مشوقهاي مالياتي موضوع اين آيين نامه صرفاً به درآمد آن دسته از اشخاص حقيقي تعلق ميگيرد که تا پايان سال 1401، فاقد پرونده مالياتي براي کسب و کار فعال در سکوي داخلي باشند و درآمد آنها ناشي از کسب و کار در سکو (پلتفرم)هاي داخلي داراي شرايط ماده (2) اين آيين نامه و مورد تأييد وزارت باشد.

تبصره- اشخاص حقيقي که به صورت همزمان داراي درآمد ناشي از کسب و کار در سکو (پلتفرم) هاي داخلي و خارج از سکو (پلتفرم)هاي داخلي ميباشند چنانچه بابت فعاليت خارج از سکوي داخلي داراي پرونده مالياتي باشند، در صورتي ميتوانند بابت درآمدهاي ناشي از کسب و کار در سکو (پلتفرم) هاي داخلي از مشوقهاي مالياتي اين آيين نامه استفاده نمايند که:

الف- فعاليتهاي آنها در سکوي (پلتفرم) داخلي و خارج از آن به صورت منفک، مستقل و در محلهاي مجزا انجام شده باشد.

ب- صورتحساب هاي فروش صادره هر کدام از فعاليت ها بر اساس نشاني مجزا (نشاني فعاليت و نشاني سکو) و برخط صادر شده باشد.

ج- درآمدهاي مربوط به کسب و کار در سکو (پلتفرم)هاي داخلي در اظهارنامه و پرونده مالياتي قبلي آنها منظور نشده باشد.

ماده 6 اشخاص حقيقي داراي کسب و کار در سکو (پلتفرم) هاي داخلي که تا پايان سال 1401 فاقد پرونده مالياتي بوده اند با درخواست خود يا حسب اطلاع رساني سازمان براي برخورداري از مشوقهاي مالياتي سالهاي 1401 و 1402 موظفند فرآيند ثبت نام و تشکيل پرونده مالياتي کسب و کار اينترنتي خود را در پنجره واحد مالياتي تکميل و نسبت به تسليم اظهارنامه در موعد مقرر اقدام نمايند. در اجراي اين حکم سازمان بر اساس داده هاي دريافتي موضوع بند (2) ماده (4) اين آيين نامه و ساير اطلاعاتي که به موجب قوانين مربوط در اختيار دارد، نسبت به توليد اظهار نامه پيش فرض شخص حقيقي براي پرونده کسب و کار تشکيل شده در سکوي متناظر اقدام مينمايد. اصلاح و تأييد اظهار نامه توسط مؤدي در موعد مقرر به منزله تسليم اظهارنامه مالياتي خواهد بود.

تبصره- براي سالهاي 1400 و قبل از آن اعطاي معافيت مالياتي منوط به تسليم اظهارنامه مالياتي نميباشد و معافيت مالياتي صرفاً نسبت به درآمدهاي اعلام شده از طرف سکوها با رعايت مقررات تبصره (1) ماده (146) مکرر قانون مالياتهاي مستقيم – مصوب 1366 و اصلاحات بعدي آن (به استثناي تسليم اظهارنامه مالياتي) اعطا ميشود.

ماده 7 مشوق هاي مالياتي موضوع اين آيين نامه در صورتي به درآمد ناشي از کسب و کار در سکو (پلتفرم) هاي داخلي تعلق ميگيرد که بهاي کالا و خدمات ارائه شده از طريق سکو به صورت مستقيم يا غير مستقيم از مشتريان دريافت و پس از کسر کارمزد سکو به حساب فعالان کسب و کار واريز ميشود.

محمد مخبر

معاون اول رئيس جمهور

تاریخ سند: 1402/04/06
شماره سند: 58769/ت61331هـ
وضعیت سند: معتبر