Ctrl/Cmd + P را برای چاپ فشار دهید
یا به صورت PDF ذخیره کنید

دستورالعمل اجرایی موضوع بند (ق) تبصره (6) قانون بودجه سال 1402 کل کشور

در اجرای حکم بند (ق) تبصره (6) قانون بودجه سال 1402 کل کشور مبنی بر عوارض و مالیات ارزش افزوده برداختی بابت خرید کالاها و خدمات کلیه طرح (پرژه) های زود بازده و عام المنفعه که توسط گروه های جهادی، نیروهای داوطلب بسیجی و سازمان بسیج سازندگی در مناطق محروم و کم برخوردار روستائی و شهری اجراء می شود با درخواست سازمان بسیج سازندگی و پس از خانه دی حسابی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ارائه اسناد و مدارک مثبته و با رعایت مفاد ماده (8) قانون مالیات بر ارزش افزوده مسترد می گردد. دستور العمل اجرایی این حکم توسط سازمان امور مالیاتی کشور و با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شرح زیر مورد توافق طرفین قرار گرفت.

الف- تعاریف

-1 طرح (پروژه) زود بازده: فعالیت ها، طرح ها و پروژه هایی که در حوزه های آب، کشاورزی، باغبانی، آبخیزداری، جنگل ها و مراتع، بیابان زدایی و عمرانی، صنایع تبدیلی کوچک، انرژی ( آب و برق)، راه و ساختمان، سلامت، بهداشت و درمان انجام می شود. (بند (ت) ماده (1) آیین نامه اجرایی قانون اصلاح اختیارات سازمان بسیج سازندگی نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)

-2 پروژه عام المنفعه: فعالیت ها، طرح ها و پروژه هایی که منافع آن شامل عامه مردم مناطق محروم، روستاهای کمتر توسعه یافته و شهرهای کوچک و مرزی می شود از قبیل مسجد، خانه بهداشت، مدرسه، خانه معلم، راه روستایی، آبرسانی و بخش های راه و آب و مسکن.

(بند (ث) ماده (1) آیین نامه اجرایی قانون اصلاح اختیارات سازمان بسیج سازندگی نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)

-3 گروه جهادی: مجموعه ای منسجم از افراد داوطلب مردمی است که برای کمک به رفع فقر و محرومیت در روستاها و مناطق محروم مجاهدت می نمایند. این جهادگران به موجب ماده (13) قانون مقررات استخدامی سپاه مصوب سال 1370 «در زمان اردوی جهادی» بسیجی محسوب می شوند و مرجع صدور محور تشکیل، فعالیت، سازمان دهی، هدایت و نظارت بر آن ها، بسیج سازندگی سازمان بسیج سازندگی نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می باشد و فعالیت سایر اشخاص حقیقی و حقوقی تحت عنوان گروه های جهادی ممنوع است. (ماده (2) قانون اصلاح اختیارات سازمان بسیج سازندگی نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی .)

-4 مناطق محروم و کم برخوردار: شهرستان ها، بخش ها و دهستان های کمتر توسعه یافته، محروم و کم برخوردار موضوع جزء (1) بند (ب) ماده (32) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب سال 1395 و بند (د) ماده (132) قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب 1394/04/31 منطبق با آخرین فهرست تصویب شده توسط هیات وزیران.

ب- فرآیند اجرایی:

-1 با عنایت به ماده (3) قانون اصلاح اختیارات سازمان بسیج سازندگی نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان بسیج سازندگی به عنوان متولی اجرای طرح ها و پروژه های زود بازده و عام المنفعه در سراسر کشور، مکلف به ثبت نام در نظام مالیاتی و تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در موعد مقرر (صرفا تا قبل از اجرای کامل سامانه مودیان) می باشد.

-2 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (ذی حسابی سپاه) متولی باشد و معرفی طرح ها و پروژه های زود بازده و عام المنفعه، موضوع بند (ق) تبصره (6) قانون بودجه سال 1402 کل کشور، به سازمان امور مالیانی کشور می باشد.

-3 صورت حساب های مربوط به خرید کالاها و خدمات کلیه طرح ها و پروژه های زودبازدارنده و عام المنفعه در سراسر کشور، می بایست به نام بسیج سازندگی صادر گردد.

تبصره : با اجرایی شدن قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، صرفا صورتحسابهای الکترونیکی صادره در سامانه مودیان و دستورالعمل های صادره در این خصوص ملاک عمل برای استرداد خواهد بود.

-4 سازمان بسیج سازندگی موظف است هنگام خرید کالاها و خدمات مشمول مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و عوارض متعلق به آن را که توسط مودیان مشمول نظام مالیات بر ارزش فرود در صورتحساب های صادره درج و معامله شده است را پرداخت نماید.

-5 مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداختی توسط سازمان بسیج سازندگی بابت خرید کالاها و خدمات مشمول مالیات بر ارزش فروده بنا به در خواست سازمان یاد شده و پس از تائید ذی حسابی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با ارائه اسناد و مدارک مثبته و بررسی آن ها توسط اداره امور مالیاتی ذی ربط (اداره امور مالیاتی شرق تهران) و با رعایت مفاد ماده (8) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400 و تبصره های آن و دستور العمل شماره 200/1401/525  مورخ 1401/03/21  قابل استرداد می باشد.

-6 سایر فعالیت های سازمان بسیج سازندگی که در راستای ایجاد طرح ها و پروژه های زودبازده و عام المنفعه موضوع حکم قانونی صدر الاشاره نباشند، از چارچوب این تفاهم نامه خارج بوده و مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده خواهد بود.

سرلشکر پاسدار حسین سلامی – فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

داود منظور رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور

تاریخ سند: 1402/02/09
شماره سند: 200/6583/د-پ
کد سند: ال/ماده 8 قانون ماليات بر ارزش افزوده مصوب 1400//
وضعیت سند: معتبر