Ctrl/Cmd + P را برای چاپ فشار دهید
یا به صورت PDF ذخیره کنید

تاريخ: 170623/ت60070هـ

مورخ: 1401/09/15

وزارت صنعت، معدن و تجارت- وزارت امور اقتصادي و دارايي

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي- وزارت جهاد کشاورزي

وزارت نفت-وزارت اطلاعات- سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران

بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران

دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد تجاري- صنعتي و ويژه اقتصادي

اتاق بازرگاني- صنايع معادن و کشاورزي ايران

هيئت وزيران در جلسه 1401/08/25 به پيشنهاد بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران (با همکاري وزارت صنعت، معدن و تجارت) و به استناد تبصره 6 بند ح ماده 2 مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز- مصوب 1400 آيين نامه اجرايي تبصره مذکور را به شرح زير تصويب کرد:

آيين نامه اجرايي تبصره 6 بند (ح) ماده 2 مکرر

قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

ماده 1- در اين آيين نامه، اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به کار مي روند:

1-     قانون: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز- مصوب 1392- با اصلاحات بعدي آن

2-     بانک مرکزي : بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران

3-     موسسه اعتباري: بانک يا موسسه اعتباري غير بانکي که به موجب قانون يا با مجوز بانک مرکزي تأسيس شده و تحت نظارت بانک مرکزي مي باشد .

4-     صرافي: شرکتي که با مجوز بانک مرکزي تأسيس شده و داراي مجوز معتبر از بانک مرکزي است و موضوع فعاليت آن انجام عمليات صرافي مي باشد .

5-     گمرک: گمرک جمهوري اسلامي ايران

6-     سازمان مناطق: سازمان مناطق آزاد تجاري- صنعتي و ويژه اقتصادي

7-     صادر کننده: شخص حقيقي و حقوقي که وفق پروانه صادراتي گمرک بر اساس قوانين، مقررات و آيين نامه هاي مربوط نسبت به صادرات کالا اقدام مي نمايد .

8-     تعهد ارزي صادراتي: معادل حداکثر صددرصد (%100) ارزش ارزي پروانه هاي صادراتي کالاها(محصولات)

9-     کارگروه: کارگوره بازگشت ارز حاصل از صادرات

10-سامانه هاي اجرايي: کليه سامانه هاي مرتبط با برگشت ارز صادراتي از جمله نظام يکپارچه معاملات ارزي، سامانه نظارت ارز، ثبت مبادلات ارزي، تأمين ارز و سامانه جامع تجارت و ساير سامانه هاي مرتبط که براي اهداف گوناگون ايجاد و براي ثبت، سازمان دهي و پردازش اطلاعات صادراتي صادر کنندگان هم مورد استفاده قرار مي گيرد .

11-مهلت برگشت ارز: مدت زماني که صادر کننده مي تواند نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات به منظور رفع تعهد ارزي صادراتي و بهره مندي از مشوق ها و معافيت هاي مربوط، اقدام نمايد.

12-تعهد ارزي صادراتي سر رسيد شده: ميزان تعهدات ارزي صادراتي ايفاد نشده در مهلت برگشت ارز.

13- روش هاي برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادي کشور شامل موارد زير:

الف- فروش ارز به صورت حواله در سامانه نيما به بانک مرکزي، مؤسسه اعتباري و يا صرافي.

ب- واردات کالا در مقابل صادرات خود

پ- واگذاري ارز حاصل از صادرات به ديگران (غير) جهت واردات کالا.

ت- تهاتر کالا به کالا

ث- فروش ارز به صورت اسکناس به بانک مرکزي، مؤسسه اعتباري و يا صرافي

ج- بارپرداخت تسهيلات ارزي اعطايي( اعم از اصل، سود و وجه التزام تأخير تأديه دين) از محل منابع بانک ها، صندوق توسعه ملي، حساب ذخيره ارزي، تأمين مالي خارجي(فاينانس)، بازتأمين (ريفاينانس)، بانک توسعه اسلامي، بانک توسعه و تجارت اکو، بانک جهاني و ساير منابع تسهيلاتي به تشخيص بانک مرکزي و تأمين ارز سهم الشرکه (آورده) متقاضي صرفاً بابت واردات.

چ- تأديه بدهي(ديون) ارزي( اعم از اصل و فرع) مرتبط با اعتبارات /بروات اسنادي وارداتي و يا ضمانت نامه هاي ارزي صادره پرداخت شده توسط مؤسسه اعتباري مطابق ضوابط ازي بانک مرکزي

تبصره – درخصوص موارد مذکور در جزء هاي (الف)،(پ)،(ث) اين بند، تأييد بانک مرکزي ضروري است.

14-نسبت برگشت ارز: نسبت ميزان برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادي به يک يا ترکيبي از روش هاي تعيين شده، به مجموع ارزش تعهد صادراتي سر رسيد شده .

15-سامانه جامع تجارت: سامانه نرم افزاري جامع يکپارچه سازي و نظارت بر فرآيند تجارت موضوع ماده 3 آيين نامه اجرايي مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصويب نامه شماره 46443/ت51559هـ مورخ 1395/04/23

16-خدمات بانکي: تمامي خدمات قابل ارائه توسط بانک ها و مؤسسات اعتباري به مشتريان.

ماده 13- در اجراي تبصره (6) بند (ح) ماده 2 مکرر قانون، به استثناي ماليات بر ارزش افزوده، برخورداري از کليه معافيت هاي مالياتي و هرگونه جايزه و مشوق هاي صادراتي براي درآمدهاي حاصل از صادرات ( از سرزمين اصلي و مناطق آزاد تجاري- صنعتي و مناطق ويژه اقتصادي)، متناسب با ميزان ايفاي تعهد ارزي صادراتي مي باشد .

ماده 15- موارد مشمول معافيت از ايفاي تعهدات صادراتي به شرح زير مي باشد :

1.     صادرات کالا به مقصد عتبات عاليات جهت مصرف و نوسازي و تعميرات اماکن متبرکه با اخذ تأييديه از ستاد عتبات عاليات و کارگروه

2.     انتقال کالا از سرزمين اصلي به مناطق آزاد تجاري-صنعتي و مناطق ويژه اقتصادي به منظور مصرف در آن مناطق، با تاييد سازمان مناطق

3.     صادرات خون آب (پلاسماي) انساني به منظور واردات مشتقات مربوط براي مصارف داخلي با تاييد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي(سازمان غذا و دارو)

4.     ماشين آلات و تجهيزاتي که به منظور استفاده در طرح (پروژه)هاي صادرات خدمات فني و مهندسي به صورت قرارداد مهندسي، تأمين تجهيزات ، اجرا (اي پي سي اف) با انواع قراردادهاي ساخت، بهره برداري ،انتقال (بي‌اٌتي) صورت مي پذيرد تا زمان اتمام طرح (پروژه) و با تأييد کارگروه موضوع ماده 19 آيين نامه اجرايي حمايت از صادر کنندگان خدمات فني و مهندسي موضوع تصويب نامه شماره 40527/27057 مورخ 1389/02/08 و اصلاحات بعدي آن.

5.     هزينه هاي مرتبط با اتلاف ، بازاريابي و فروش و سرمايه گذاري در ساير کشورها با تاييد وزارت صنعت،معدن و تجارت (سازمان توسعه تجارت ايران.)

محمد مخبر

معاون اول رييس جمهور

تاریخ سند: 1401/09/15
شماره سند: 170623/ت60070هـ
وضعیت سند: معتبر