Ctrl/Cmd + P را برای چاپ فشار دهید
یا به صورت PDF ذخیره کنید

شماره: 151455/ت59368هـ

تاريخ: 1401/08/22

وزارت امور اقتصادي و دارايي- وزارت صنعت، معدن و تجارت- وزارت نيرو

وزارت نفت- وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات- وزارت اطلاعات

وزارت کشور- سازمان برنامه و بودجه کشور- معاونت اقتصادي رييس جمهور

سازمان ملي استاندارد ايران- بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران

گمرک جمهوري اسلامي ايران- ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز

دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد تجاري- صنعتي  و ويژه اقتصادي

هيات وزيران در جلسه1401/06/06  به پيشنهاد معاونت اقتصادي رييس جمهور و به استناد اصل يکصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران ، آيين نامه استخراج رمزدارايي ها را به شرح زير تصويب کرد :

آيين نامه استخراج رمز دارايي ها

ماده 1-در اين آيين نامه ، اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به کار مي روند:

1-     فناوري دفتر کل توزيع شده: فناوري که با استفاده از روش هاي اجماع بين دارندگان دفترکل، اطمينان مي دهد که اطلاعات  دفترکل بين آنها به صورت کامل، همگام و تقلب ناپذير، توزيع شده و هرگونه تغيير در اطلاعات دفتر کل، بين دارندگان آن به روز رساني گردد.

2-     داده رقومي( ديجيتالي) : موجوديت رقومي (ديجيتالي) که امکان نسخه برداري (کپي) از آن وجود دارد و در زمان ارسال، فرستنده چيزي از دست نمي دهد و گيرنده يک نسخه از آن را به دست مي آورد.

3-     ارزش رقومي( ديجيتالي): موجوديت رقومي( ديجيتالي) که امکان نسخه برداري (کپي) از آن وجود ندارد و با تضمين فناوري يا شخص ثالث، در زمان ارسال، الزاماً فرستنده آن را از دست مي دهد تا گيرنده آن را به دست بياورد.

4-     رمزدارايي: نوعي ارزش رقومي ( ديجيتالي) ک الگوي ساخت نشان حساب و خلق و تسويه ارزش رقومي( ديجيتالي) بر پايه فناوري دفتر کل توزيع شده مي باشد و قيمت آن بر مبناي پول رايج کشورها، ثابت يا متغير بوده و نرخ آن در بازارهاي متمرکز يا غير متمرکز داخلي يا بين المللي تعيين مي شود و کارکرد ذخيره ارزش آن به کارکردهاي واسطه مبادله و سنجش ارزش غلبه دارد .

5-     استخراج رمز دارايي: نوعي خلق رمز دارايي است که در آن ، کاربران عضو يک شبکه دفتر کل توزيع شده ، به ازاي اثبات انجام يک کار معين( فعاليت پردازشي) يا بر اساس ديگر رويه (پروتکل) هاي اجماع، مکان به روز رساني دفتر کل آن شبکه تراکنش هاي صحيح را فراهم و متناسب با سهم خود در کل تلاش اعضاي شبکه، رمزدارايي استخراج شده و کارمزدهاي تعيين شده بر روي هر تراکنش را دريافت مي کنند.

6-     مراکز استخراج رمز دارايي عادي: شخصيت حقوقي سرمايه گذار که با اخذ مجوزها و تامين انرژي لازم در چهارچوب اين آيين نامه و دستورالعمل هاي آن ، با خريد، نصب و راه اندازي تجهيزات پردازشي، به عمليات استخراج رمز دارايي مي پردازد.

7-     مراکز استخراج رمز دارايي بزرگ مقياس: نوعي از مراکز استخراج رمز دارايي که در آن استخراج به صورت تجميعي و متمرکز در مقياس بالا صورت مي پذيرد و خدمات ميزباني تجهيزات استخراج مجاز و قانوني ، به اشخاص حقيقي و حقوقي ارائه مي شود .

8-     بانک مرکزي: بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران

9-     وزارت صمت: وزارت صنعت، معدن و تجارت

ماده 11 مراکز استخراج رمز دارايي در صورتي که محصول خود را صادر و ارز حاصل از آن را براساس ضوابط بانک مرکزي به چرخه اقتصادي کشور بازگردانند، مشمول مزاياي مقرر در قوانين و مقررات مالياتي خواهند شد .

محمد مخبر

معاون اول رئيس جمهور

تاریخ سند: 1401/08/22
شماره سند: 151455/ت59368هـ
وضعیت سند: معتبر