Ctrl/Cmd + P را برای چاپ فشار دهید
یا به صورت PDF ذخیره کنید

شماره: 01/166084

تاریخ: 1401/07/04

بانک ملی ایران- مدیریت امور بین الملل

بانک سپه- مدیریت امور بین الملل

بانک  تجارت – مدیریت امور بین الملل

بانک  ملت – مدیریت امور بین الملل

بانک صادرات ایران – مدیریت امور بین الملل

بانک  کشاورزی – مدیریت امور بین الملل

بانک رفاه کارگران – مدیریت امور اعتباری و بین الملل

بانک  صنعت و معدن  – مدیریت امور بین الملل و تجهیز منابع

بانک توسعه صادرات ایران- مدیریت امور بین الملل

بانک  مسکن – مدیریت امور بین الملل

بانک کارآفرین – مدیریت امور بین الملل

بانک  پارسیان – مدیریت عملیات ارزی

بانک اقتصاد نوین – مدیریت امور بین الملل

بانک سامان  – مدیریت امور بانکداری بین الملل

بانک  پاسارگاد – مدیریت امور بین الملل

بانک  سرمایه- مدیریت امور بین الملل

پست بانک ایران  – مدیریت امور بین الملل

بانک سینا  – مدیریت امور بین الملل

بانک  مشترک ایران و ونزوئلا – مدیریت امور بین الملل

بانک توسعه تعاون – مدیریت امور بین الملل

بانک تجارتی ایران و اروپا – شعبه تهران

بانک خاورمیانه- مدیریت امور بین الملل

بانک  شهر- مدیریت  امور عملیات ارزی

بانک دی – معاونت امور بین الملل و ارزی

بانک گردشگری- مدیریت امور بین الملل

بانک آینده – مدیریت امور بین الملل

اداره عملیات ارزی

احتراما پیرو نامه عمومی شماره 96/263694 مورخ 1396/08/21، به استناد مفاد نامه های شماره 51/167312 مورخ 1397/09/03 وزیر محترم وقت امور اقتصادی و دارایی شماره 51/8463 مورخ 1399/01/31 معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور ( وزارت امور اقتصادی و دارایی) و شماره 7/99/1988 مورخ 1400/03/09 معاون محترم اداره کل حقوقی قوه قضاییه، بدین وسیله دستورالعمل اجرایی ترتیبات نحوه صدور سفته ارزی در چارچوب مفاد نامه عمومی صدرالاشاره به شرح ذیل ابلاغ می گردد:

6) بانک عامل می بایست پس از تکمیل اطلاعات مربوطه در ظهر سفته ارزی و مهر و امضای رییس شعبه (مبلغ تعهد سفته ارزی و به میزان به عدد …….به حروف………نوع ارز……….می باشد. حق تمبر آن با توجه به نرخ مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز ( ETS) در تاریخ صدور …….(جمعا به عدد… به حروف…….. ریال))، سفته ارزی را طی نامه ای محرمانه به سازمان امور مالیاتی جهت وصول مالیات مربوطه و تکمیل فراز پایانی متن مهر ظهر سفته ارزی از سوی سازمان مذکور (به میزان به عدد …… به حروف …….. ریال محاسبه گردیده و به موجب قبض مالیاتی شماره …….. مورخ ……. از متقاضی اخذ و به حساب های مربوط واریز شده است ) ارسال نماید .

7) اداره امور مالیاتی ذی ربط پس از دریافت سفته ارزی ارسالی از طرف بانک های عامل، نسبت به محاسبه و وصول حق تمبر مربوطه اقدام و پس از تکمیل فراز پایانی متن مهر ظهر سفته ارزی و مهر و امضا مسئولین امور مالیاتی ذی ربط، سفته ارزی و  نتیجه اقدامات انجام شده را طی گواهی جداگانه ای حاوی مشخصات سفته ارزی و شماره خزانه داری از طریق مکاتبه محرمانه، مستقیما به بانک عامل عودت خواهد نمود.

تبصره : میزان حق تمبر اخذ شده توسط اداره امور مالیاتی مروبط، بر اساس تفاضل حق تمبر مندرج در متن سفته ارزی و حق تمبر متناسب با سقف مبلغ ارزی سفته محاسبه و در ظهر سفته درج و اقدام می شود.

9) به منظور اخذ مالیات مربوطه از سوی سازمان امور مالیاتی، نرخ فروش حواله (مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز – ETS) در روز صدور سفته ارزی، ملاک عمل می باشد .

تبصره: نرخ ارز مبنای اخذ مالیات متعلقه ، حداکثر به مدت 15 روز کاری از تاریخ صدور بانک عامل، ملاک عمل بوده و پس از آن می بایست مجددا نرخ ارز مربوطه به روز رسانی گردد.

10) بانک عامل می بایستی پس از صدور سفته ارزی، بلافاصله نسبت به ارسال درخواست کتبی متقاضی منضم به سفته ارزی یاد شده به اداره امور مالیاتی مربوط (در تهران به اداره کل امور مالیاتی شمیرانات و در سایر استان ها به ادارات کل امور مالیاتی استانها) برای پرداخت حق تمبر موضوع ماده 45 قانون مالیات های مستقیم توسط متقاضی اقدام نماید و متقاضی نیز می بایست در اسرع وقت ضمن مراجعه به سازمان امور مالیاتی مربوطه و پرداخت مالیات متعلقه طی حداکثر زمان ذکر شده و تبصره بند 9 به شرح فوق اقدام نماید . بدیهی است در غیر اینصورت با توجه به تغییرات و نوسانات نرخ ارز می بایست مجددا نرخ ارز مربوطه به روزرسانی گردد. در همین راستا ضمن اطلاع رسانی مناسب، می بایست از متقاضی تعهد نامه ای مبنی بر پذیرش مسئولیت های مترتبه و نیز پذیرش ریسک تغییرات و نوسانات نرخ ارز، اخذ و در سوابق بانک نگهداری گردد.

اداره سیاست ها و مقررات ارزی

سید علی شعیبی / نبی اله نجاری

تاریخ سند: 1401/07/04
شماره سند: 01/166084
وضعیت سند: معتبر