Ctrl/Cmd + P را برای چاپ فشار دهید
یا به صورت PDF ذخیره کنید

شماره: 88360/ت59883هـ

تاريخ: 1401/05/26

تصويب نامه هيأت وزيران

بسمه تعالي

« با صلوات بر محمد و آل محمد»

وزارت امور اقتصادي و دارايي – وزارت صنعت، معدن و تجارت

وزارت جهاد کشاورزي- سازمان برنامه و بودجه کشور

معاونت علمي و فناوري رييس جمهور- بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران

گمرک جمهوري اسلامي ايران- بيمه مرکزي جمهوري اسلامي ايران

هيات وزيران در جلسه 1401/05/19 به پيشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادي و دارايي و معاونت علمي و فناوري رييس جمهور و به استناد قانون حمايت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنيان و تجاري سازي نوآوري ها و اختراعات – مصوب 1389- و اصل يکصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، آيين نامه حمايت از توليد دانش بنيان در حوزه اقتصاد را به شرح زير تصويب کرد:

احکام مالياتي آيين نامه حمايت از توليد، دانش بنيان و اشتغال آفرين در حوزه اقتصاد

ماده 1 باهدف توسعه تقاضاي براي محصولات فناورانه داخلي، وزارت امور اقتصادي و دارايي (معاونت سياست گذاري اقتصادي) مکلف است در چارچوب قوانين و مقررات مربوط، بسته تسهيل پروژه هاي پيشران در حوزه تأمين مالي، ماليات، گمرک و ساير سازمان هاي تابع وزارت امور اقتصادي و دارايي را تهيه و ابلاغ نمايد.

تبصره – دستگاه هاي اجرايي ذي ربط از جمله وزارتخانه هاي صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزي، معاونت علمي و فناوري رييس جمهور، با هماهنگي وزارت امور اقتصادي و دارايي مکلفند ظرف سه ماه از تاريخ ابلاغ اين آيين نامه، نسبت به تعيين طرح (پروژه) هاي پيشران اقتصادي متناسب با اهداف اقتصادي کشور ( مانند افزايش اشتغال و رشد اقتصادي) با اولويت بندي زماني، سطح توسعه يافتگي و برخورداري از عوامل توليد و قابليت هاي توليدي کشور اقدام نمايند.

ماده 4 به منظور رفع چالش ها و توسعه فعاليت هاي شرکت ها و مؤسسات دانش بنيان در حوزه مالياتي اقدامات زير با رعايت قوانين و مقررات مربوط انجام مي شود:

.1سازمان امور مالياتي کشور ملکف است با هدف هوشمندسازي فرآيندهاي تشخيص و مطالبه ماليات، حذف مميز محوري ،کشف تقلب، پيشگيري از فرار مالياتي و توسعه سامانه فروشگاهي از ظرفيت شرکت هاي دانش بنيان استفاده نمايد.

.2سازمان امور مالياتي کشور موظف است در اجراي ماده (11) قانون جهش توليد دانش بنيان – مصوب 1401-، معادل هزينه هاي تحقيق و توسعه شرکتها و مؤسسات متقاضي را که به تأييد معاونت علمي و فناوري رييس جمهور رسيده است، به عنوان اعتبار مالياتي محسوب نمايد به نحوي که معادل هزينه هاي تحقيق و توسعه از ماليات قطعي شده[1] همان سال يا سال هاي آتي شرکت هاي ياد شده کم شود.

.3سازمان امور مالياتي کشور ملکف است ظرف سه ماه از تاريخ ابلاغ اين آيين نامه، نسبت به تدوين دستورالعمل اجرايي ماده (167) قانون ماليات هاي مستقيم درخصوص تقسيط ماليات شرکت هاي دانش بنيان و فناور اقدام نموده و براي اجراي ابلاغ نمايد.

محمد مخبر

معاون اول رئيس جمهور


1 . به موجب تصويب نامه شماره 134522/ت60477هـ مورخ 1401/07/30 هيأت وزيران عبارت « سرجمع اعتبار مالياتي» به عبارت «ماليات قطعي شده» اصلاح شد.

تاریخ سند: 1401/05/26
شماره سند: 88360/ت59883هـ
کد سند: م/167/219/1401/1401
وضعیت سند: معتبر