Ctrl/Cmd + P را برای چاپ فشار دهید
یا به صورت PDF ذخیره کنید

شماره: 200/98/515

تاریخ: 1398/06/06

دستورالعمل

 

515

98

تبصره (2) ماده (3) آئین نامه اجرائی بند (ط) تبصره (6) قانون بودجه سال 1398 کل کشور

الف

مخاطبین

 امور مالیاتی شهر و استان تهران

ادارات کل امور مالیاتی

موضوع

نحوه وصول عوارض موضوع بند (ط) تبصره شش قانون بودجه سال 1398 کل کشور

در راستای اجرای صدر بند (ط) تبصره (6) قانون بودجه سال 1398 کل کشور که مقرر می دارد: «در اجرای بندهای (ث) و (ص) ماده (38) قانون برنامه ششم توسعه و به منظور کاهش اثرات مخرب پسماندها، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است از فروش کالاهایی که مصرف آنها منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می شود عوارضی را که توسط دولت تعیین می شود دریافت و به ردیف  درآمدی شماره (160189) واریز کند.»  و با توجه به تبصره (2) ماده (3) آیین نامه اجرایی شماره 53461/ت 56550 هـ مورخ 1398/05/02 هیات محترم وزیران موضوع بند یاد شده، دستورالعمل اجرایی نحوه وصول عوارض مزبور به شرح ذیل ابلاغ می گردد. لذا به منظور اجرایی نمودن مفاد قانون و آیین نامه مزبور، ادارات کل امور مالیاتی علاوه بر وصول عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده، اقدامات لازم را در راستای اجرای حکم مذکور بعمل آورند:

1.کالاهای مشمول و میزان عوارض کالاهای موضوع آیین نامه یادشده به شرح جدول زیر می باشد که ضرورت دارد مراتب از طریق کانال های اطلاع رسانی استانی برای وارد کنندگان و تولید کنندگان تبیین گردد.

ردیف

شرح کالاهای مشمول

ضریب تعیین عوارض(%)

کالاهای تولیدداخل

کالاهای وارداتی

1

انواع رنگ، آستری رنگ (به استثنای محصولات پایه آب) و روغن جلاء

%2

%3

2

انواع لاستیک رویی و توپی(تایر و تپوپ) و لاستیک های روکش شده

%2

%3

3

انواع لامپ روشنایی (به استثنای لامپ های پر بازده اس ام دی (SMD) وال دی (LED) و باطری

%3

%4

4

انواع رایانه، تجهیزات جانبی و کمکی آن

%3

%4

5

انواع دستگاه های صوتی و تصویری و انواع گوشی

%3

%4

6

انواع وسایل بازی و تفریحی و اسباب بازی (پلاستیکی و الکترونیکی)

%2

%3

7

 انواع مشمع، سلفون، نایلون و نایلکس

%3

%4

8

انواع ظروف و مخازن پلاستیکی، پت (PET) و ظروف ملامین

%2

%3

 2. با توجه به نقش و اهمیت جایگاه اطلاع رسانی در راستای ایجاد بستر مناسب اجرای مقررات علیرغم تکلیف مراجع صدور مجوز فعالیت برای اعلام فهرست اشخاص یاد شده موضوع تبصره (1) ماده (2) آیین نامه، نسبت به پیگیری دریافت فهرست تولید کنندگان و وارد کنندگان کالاهای مشمول آیین نامه به شرح فرم پیوست (1) این دستورالعمل اقدام و اجرای تکالیف قانونی جهت واریز عوارض مزبور به حساب شماره 4001000901025537 بنام سازمان امور مالیاتی کشور تحت عنوان «درآمد حاصل از کالاهای دارای پسماند مخرب محیط زیست» را به طریق مقتضی به اشخاص موضوع تبصره یاد شده اعلام نمایند.

3. اشخاص موضوع حکم ماده (2) آیین نامه یاد شده مکلفند در پایان هر دوره مالیاتی موضوع ماده (10) قانون مالیات بر ارزش افزوده (پایان هر فصل) فرم پیوست (2) این دستورالعمل را در سامانه عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده به نشانیwww.evat.ir تکمیل و ارائه و عوارض متعلقه را به حساب یاد شده واریز نمایند.

 تبصره: تاریخ اجرای این حکم از تاریخ ابلاغ آیین نامه (1398/05/20) می باشد.

4.ادارات کل امور مالیاتی موظفند با اتخاذ تدابیر لازم و برنامه ریزی مناسب بطور مستمر بر ارائه اطلاعات فروش مطابق فرم مزبور و واریز عوارض به حساب های تعیین شده نظارت نمایند.

5.ماخذ محاسبه عوارض یاد شده بهای فروش کالاهای مشمول توسط تولیدکنندگان و وارد کنندگان یاد شده می باشد.

تبصره 1: عوراض مزبور ماخذ محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده نخواهد بود.

تبصره 2: صادرات کالاهای یاد شده مشمول عوارض مذکور نخواهد بود.

6.تولیدکنندگان و وارد کنندگان کالاهای یادشده که نسبت به بازیافت محصولات مذکور اقدام می نمایند با تأئید و اعلام سازمان محیط زیست از تاریخ بازیافت محصول مشمول عوارض مذکور نمی گردند. فهرست تولید کنندگان و وارد کنندگان موضوع این بند پس از دریافت از سازمان حفاظت محیط زیست به ادارات کل امور مالیاتی ذی ربط ارسال خواهد شد.

7.در صورت عدم پرداخت عوارض توسط اشخاص مشمول در مهلت مقرر، ادارات کل امور مالیاتی ذی ربط موظفند پانزده روز پس از انقضای هر دوره مالیاتی نسبت به رسیدگی، تشخیص، مطالبه و وصول عوارض مزبور از تولید کنندگان و وارد کنندگان با رعایت ترتیبات مقرر در فصل نهم باب چهارم قانون مالیات های مستقیم مصوب 1366 و اصلاحیه های بعدی و ماده (47) و (48) قانون محاسبات عمومی اقدام نمایند.

8.مرجع رسیدگی به اعتراض اشخاص مشمول حکم ماده (2) آیین نامه نسبت به مطالبات مزبور که طبق مقررات اجرائی مالیات ها قابل مطالبه و وصول می باشد هیات حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده «216» قانون مالیات مستقیم مصوب سال 1366 و اصلاحیه های بعدی خواهد بود که برابر حکم ماده یادشده به شکایت مزبور به فوریت و خارج از نوبت رسیدگی و رای صادر خواهد نمود. رای صادره قطعی و لازم الاجرا است.

9.مسئولیت حسب اجرای این دستورالعمل با مدیران کل امور مالیاتی و نظارت آن با دادستانی انتظامی مالیاتی می باشد.

امیدعلی پارسا

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور

دامنه کاربرد:

1-داخلی              2-خارجی

مرجع پاسخگویی:

دفتر نظارت بر امور اجرایی     تلفن: 33950568-021

تاریخ اجرا:

1398/05/20

مدت اجرا:

پایان سال جاری

مرجع ناظر:

دادستانی انتظامی مالیاتی

نحوه ابلاغ:

سیستمی

بخشنامه های منسوخ(شماره و تاریخ):

     
تاریخ سند: 1398/06/06 شماره سند: 200/98/515 کد سند: ال/38// وضعیت سند: معتبر