Ctrl/Cmd + P را برای چاپ فشار دهید
یا به صورت PDF ذخیره کنید

شماره: 69978/ت 53421 هـ

تاریخ: 10-06-1395

وزارت نفت – وزارت امور اقتصادی و دارایی – سازمان برنامه و بودجه کشور

هیأت وزیران در جلسه 7-6-1395 به پیشنهاد وزارت نفت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز موضوع تصویب­ نامه شماره 57225/ت 53367 هـ مورخ 16-5-1395 به شرح زیر اصلاح می­ شود:

1- در بند (غ) ماده (1) پس از واژه «وظایف،» عبارت «ساختار،» اضافه می­ شود.

2ـ متن زیر به عنوان تبصره به ماده (2) اضافه می­ شود:

تبصره ـ قراردادهای نفتی موضوع این تصویب­ نامه در محدوده ­های زیر اجرایی می­ شوند:

الف ـ قراردادهای توسعه مخازن مشترک.

ب ـ قراردادهای اکتشاف، توسعه و بهره­ برداری از میادین و مخازنی که اکتشاف نشده است.

پ ـ قراردادهای بهره­ برداری از مخازن با ضریب بازیافت زیر بیست درصد (20%)

ت ـ میادین و مخازن دریای خزر، دریای عمان و مناطق شرق و شمال کشور.

3ـ متن زیر به عنوان تبصره (3) به بند (الف) ماده (4) اضافه می­ شود:

تبصره3- جهت حمایت از شرکت­های ایرانی اکتشاف و تولید، دولت در تأمین تسهیلات مالی از بانک­ها برای آنها اولویت قایل خواهد شد.

4ـ ماده (7) به شرح زیر اصلاح می ­شود:

ماده7ـ در قراردادهای موضوع این تصویب­ نامه وزارت نفت مجاز است دوره قرارداد را متناسب با زمان مورد نیاز اجرای طرح­ها و حداکثر به مدت بیست سال از تاریخ شروع عملیات توسعه در نظر بگیرد. در مورد طرح­های پیوسته اکتشاف ـ توسعه و بهره­ برداری، دوره اکتشاف حسب مورد به دوره یادشده قرارداد اضافه می ­گردد.

5 ـ بند (ث) ماده (11) به شرح زیر اصلاح می­ شود:

ث ـ نفت، گاز یا میعانات گازی و دیگر مواد موجود در مخازن موضوع قرارداد کلا متعلق به جمهوری اسلامی ایران است. همچنین اعمال حقوق مالکانه درخصوص نفت، گاز یا میعانات گازی و نیز هرگونه فرآورده جانبی حاصله از تولید بر عهده کارفرما می­ باشد.

6 ـ ماده (15) به شرح زیر اصلاح می ­شود:

ماده 15ـ قراردادهایی مشمول مقررات این تصویب­ نامه می ­باشند که به طور مشخص مسئولیت عملکرد مخزن در دوره بهره ­برداری و به تبع آن بازپرداخت هزینه­ های طرف دوم قرارداد و پرداخت دستمزد و نسبت به قراردادهای بیع متقابل حق­ الزحمه به طرف دوم قرارداد منوط به میزان موفقیت وی در تولید نفت و گاز می­ شود. لذا قراردادهایی که حسب نیازها و ضرورت ­های عملیاتی توسط شرکت ملی نفت ایران برای اکتشاف، نگهداشت تولید و یا دیگر عملیات نفتی که منجر به توسعه میدان­ها یا مخزن­ها و یا افزایش بازیافت از مخازن با شرکت­های خدماتی نفتی (osc ) (مانند شرکت­ های حفاری) و یا پیمانکاران ساخت و نصب ( EPC/E&C ) و دیگر عرضه­ کنندگان کالاها و خدمات مورد نیاز منعقد می­ شود (اعم از این که پرداخت­های به ایشان به صورت نقدی و یا همراه با تأمین مالی مانند قراردادهای مهندسی، تدارک کالا، ساخت، نصب و تأمین مالی (EPCF ) باشد)، کماکان تابع مقررات مربوط به خود بوده و مشمول این تصویب­ نامه نمی­ باشند.

اسحاق جهانگیری

معاون اول رییس جمهور

تاریخ سند: 1395/06/10
شماره سند: 69978/ت 53421هـ
وضعیت سند: معتبر