Ctrl/Cmd + P را برای چاپ فشار دهید
یا به صورت PDF ذخیره کنید

شماره: 104771

تاریخ:08/06/1395

وزارت امور اقتصادی و دارایی

ضوابط اجرایی استرداد مالیات و عوارض

موضوع تبصره ماده (13) قانون مالیات بر ارزش افزوده

در اجرای تبصره ماده (13) و با رعایت حکم مقرر درماده (40) قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداختی بابت کالاهای همراه مسافران تبعه کشورهای خارجی، در صورت احراز شرایط و رعایت مقررات قابل استرداد خواهد بود.

الف- تعاریف:

در این ضوابط اجرایی اصطلاحات ذیل در معانی مشروحه زیر به کار می روند.

قانون: قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب اردیبهشت 1387.

اشخاص: مسافران تبعه کشورهای خارجی.

مودیان مالیاتی: اشخاص مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده که دارای گواهی ثبت نام می باشند.

کالاهای مشمول: کالاهایی که به موجب قانون، مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده بوده و از مصادیق بندهای ماده (12) قانون نمی باشند.

اداره امور مالیاتی: اداراتی که در سطوح مختلف مالیاتی در مبادی خروجی مستقر می باشند.

ب- شرایط استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده:

-1خرید کالاهای مشمول از مودیان مالیاتی صورت گرفته باشد.

-2تاریخ خرید کالاهای مشمول (مندرج در صورتحساب) از مودیان مالیاتی تا تاریخ خروج از کشور بیش از دو ماه نگذشته باشد.

-3مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداختی توسط اشخاص، مربوط به خرید کالاهای مشمول همراه مسافر به منظور خروج از کشور باشد.

-4اشخاص برای استفاده از مفاد تبصره ماده (13) قانون باید از مودیان مالیاتی، صورتحساب نمونه (ویژه مسافران تبعه کشورهای خارجی) مطابق فرم شماره 3 پیوست دریافت نمایند.

-5مشخصات خریدار مندرج در صورتحساب باید منطبق با مشخصات اشخاص باشد.

ج-  اسناد و مد ارک مورد نیاز جهت استرداد:

-1ارائه درخواست کتبی استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداخت شده توسط اشخاص، طبق فرم شماره (1) پیوست.

-2ارائه اصل صورتحساب مطابق نمونه (فرم شماره 3 پیوست).

-3ارائه اصل و تصویر گذرنامه معتبر، روادید (ویزا) ، بلیط و سایر مستندات خروج حسب مورد.

د- تکالیف اداره امور مالیاتی:

-1اداره امور مالیاتی موظف است تصاویر گذرنامه، ویزا و بلیط مربوط به اشخاص را با اصل آنان تطبیق داده و پس از ممهور به مهر «با اصل تطبیق داده شد» ضمیمه مدارک نماید.

-2اصل صورتحساب پس از مهمور به مهر «مالیات و عوارض ارزش افزوده مسترد شده است» توسط اداره امور مالیاتی، تحویل اشخاص گردیده و تصویر آن ضمیمه مدارک شود.

-3اداره امور مالیاتی موظف است از طریق سامانه الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده، بخش «مدیریت» منوی «ثبت نام» قسمت «اطلاعات مودیان ثبت نام شده» مشخصات مودیان مالیاتی را درخصوص هر صورتحساب، مبنی بر ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده احراز نماید.

-4چنانچه ارزش کالاهای مشمول همراه اشخاص بیش از مبلغ پنجاه میلیون (50,000,000) ریال باشد اداره امور مالیاتی موظف به رویت و تطبیق کالاهای مزبور یا صورتحساب مربوط می باشد.

-5اداره امور مالیاتی موظف است درخواست استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداختی توسط اشخاص بابت کالاهای مشمول طبق فرم شماره (1) پیوست و اسناد و مدارک مربوط را به هنگام خروج از کشور بررسی و در صورت انطباق با مفاد این ضوابط اجرایی، مالیات و عوارض ارزش افزوده قابل استرداد تأیید شده را به صورت نقدی و بر مبنای واحد پول رایج کشور با اخذ رسید به متقاضی مسترد نماید.

-6در اجرای تبصره ماده (13) قانون مالیات بر ارزش افزوده، در صورت ارائه درخواست توسط سازمان امور مالیاتی کشور، خزانه داری کل کشور از محل وصولی های جاری درآمد مربوط، تنخواه لازم را در اختیار قرار خواهد داد و اداره کل امور مالیاتی می بایست متناسب با میزان استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده کالاهای همراه اشخاص، تنخواه نقدی مورد نیاز را طبق مقررات موضوعه از طریق ذیحسابی در اختیار مأمور مالیاتی ذیربط قرار دهد و مأمور مالیاتی  می بایست طبق اسناد و مدارک مثبته از طریق ذیحسابی مربوط نسبت به تسویه آن اقدام نماید.

-7سازمان امور مالیاتی کشور مجاز است چنانچه امکان واریز مبلغ استرداد به حساب اشخاص و یا پرداخت وجه از طریق سیستم بانکی امکان پذیر باشد با اخذ رسید مطابق فرم شماره (1) پیوست، از طرق مذکور نسبت به واریز وجه استرداد به حساب های اعلام شده اشخاص ذیربط اقدام نماید.

-8اداره امور مالیاتی موظف است گزارش لازم طبق فرم شماره (2) پیوست را تهیه و تنظیم نماید.

-9اداره امور مالیاتی مکلف است مشخصات آن دسته از مودیان مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده را که فاقد گواهی ثبت نام بوده و بابت عرضه کالاهای معاف، مالیات و عوارض ارزش افزوده اخذ و همچنین مشخصات مودیانی که ثبت نام ننموده و یا مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده نمی باشند لیکن بابت عرضه کالا اعم از معاف و غیر معاف اقدام به اخذ مالیات و عوارض ارزش افزوده نموده اند، طبق فرم شماره (5) پیوست در سامانه الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده بخش «مدیریت» منوی «نظارت بر معاملات مودیان» در زیر منوی «مودیان مشمول فاقد ثبت نام و غیر مشمول که مالیات و عوارض وصول نموده اند» درج نماید.

-10اداره مور مالیاتی مکلف است اطلاعات جدول پیوست فرم شماره (2) را در سامانه عملیات الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده بخش «مدیریت» منوی «گزارشات استرداد و وصولی و انتقال» زیر منوی «ثبت استرداد وجوه» درج نماید.

-11اداره امور مالیاتی مکلف است اطلاعات مربوط به مودیان مالیاتی را طبق فرم شماره (4) پیوست، حداکثر ظرف مدت پنج 5 روز پس از پایان هر ماه در سامانه عملیات الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده، بخش «مدیریت» منوی «نظارت بر معاملات مودیان» در زیر منوی «فهرست معاملات مربوط به استرداد مالیات و عوارض موضوع تبصره ماده 13» درج نماید.

هـ – موارد عدم استرداد:

-1مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداختی درخصوص صورتحساب هایی که از تاریخ صدور آنها تا تاریخ خروج اشخاص بیش از 2 ماه گذشته باشد.

-2مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداختی مربوط به انواع بنزین،سوخت، سیگار و محصولات دخالی.

-3مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداختی بابت دریافت انواع خدمات.

-4مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداختی اشخاص بابت کالاهای معاف.

-5اضافه پرداختی مالیات و عوارض ارزش افزوده بیش از نرخ قانونی یا ناشی از اشتباه محاسبه.

-6مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداختی بابت خریدهای انجام شده در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی.

-7عدم تکمیل مشخصات صورتحساب ارائه شده مطابق با فرم نمونه (صورتحساب ویژه مسافران تبعه کشورهای خارجی)

-8مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداختی توسط اشخاص به مودیانی که مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده نبوده و یا علی رغم مشمولیت ثبت نام ننموده اند.

-9عدم تطبیق مشخصات صورتحساب با مشخصات اشخاص(مسافران تبعه کشورهای خارجی)

-10کالاهای ممنوعه طبق فهرست اعلامی گمرک جمهوری اسلامی ایران .

مفاد این آیین نامه از تاریخ 01/07/1395 به بعد قابل اجرا خواهد بود.

ضوابط اجرایی تبصره ماده (13) قانون مالیات بر ارزش افزوده در تاریخ …..  به تصویب رسید.[1]

علی طیب نیا

وزیر امور اقتصادی و دارایی


1 . به موجب دادنامه شماره 140109970906010630 مورخ 1401/09/09 صادره از هیأت تخصصی مالیاتی، بانکی دیوان عدالت اداری، شکایت مبنی بر ابطال بندهایی از این دستورالعمل رد شد. تصویر دادنامه یادشده به موجب بخشنامه شماره 210/21253/ص مورخ 1401/09/27 معاون حقوقی و فنی مالیاتی ارسال شد.

تاریخ سند: 1395/06/08
شماره سند: 104771
کد سند: ال/13/1395/
وضعیت سند: معتبر