Ctrl/Cmd + P را برای چاپ فشار دهید
یا به صورت PDF ذخیره کنید

شماره : 3-201

تاریخ: 1394/05/17

صورتجلسه شورای عالی مالیاتی در تاریخ 1394/04/29

دستور جلسه: بررسی و اظهار نظر نسبت به مفاد نامه 230/23491/د مورخ 1394/04/16 معاون محترم مالیاتهای مستقیم که در تاریخ 1394/04/23 از سوی رئیس کل محترم سازمان امور مالیاتی کشور جهت اعلام نظر مشورتی به شورای عالی مالیاتی ارجاع گردیده است. اجمال موضوع مشعر بر این است که در مواردی که اشخاص حقیقی و حقوقی پس از ایجاد تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی و دریافت پروانه بهره برداری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی تحت مالکیت خود را به صورت اجاره در اختیار غیر قرار می دهند چگونگی اعمال معافیت موضوع تبصره 3 ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم مورد اختلاف بوده که اهم نظریه اعضاء کمیته فنی طی 4 بند به شرح ذیل اعلام می گردد:

1-­ صرفا درآمد حاصل از تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی دارای پروانه بهره برداری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (هرچند پروانه به نام موجر می باشد) مشمول معافیت مذکور می باشد.

2-­ معافیت موضوع این تبصره هم به موجر (مالک تأسیسات بابت اجاره آن) و هم به مستاجر بابت درآمد حاصل از فعالیت تأسیسات مذکور تعلق می گیرد.

3-­ معافیت موضوع این تبصره صرفا شامل دارنده پروانه بهره برداری می باشد.

4-­ با توجه به اینکه پروانه بهره برداری به نام مالک تأسیسات بوده و بهره بردار شخص دیگری می باشند . در نتیجه معافیت به هیچکدام تعلق نمی گیرد.

جلسه شورای عالی مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 255 ق.م.م مصوب اسفندماه 66 و اصلاحیه های بعدی آن با حضور رییس شورا و روسای شعب به نمایندگی از طرف اعضاء شعب شورای مذکور تشکیل و ضمن مطالعه و بررسی موضوع مطروحه و بحث و تبادل نظر به شرح آتی اعلام نظر می نماید.

رأی:

با توجه به مقررات ناظر بر تبصره 3 ماده 132 ق.م.م مبنی براینکه: کلیه تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی دارای پروانه بهره برداری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر سال از 50% مالیات متعلق معاف خواهد بود.

بنابراین از آنجایی که مقنن به منظور تشویق امر سرمایه گذاری در امور ایرانگردی و جهانگردی و تقویت اقتصاد این بخش و صرفا مشروط به صدور پروانه بهره برداری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تاسیسات مذکور قائل به 50% فعالیت مالیاتی شده است بنابه مراتب نظریه بند 1 نامه فوق مورد تایید می باشد.

محمد علی تراب زاده- محمدرضا مددی- غلامعلی آبائی- محسن ابراهیمی- علی محمد بصیرت- رضا جنانی- محسن توکلی- سعید آسترکی – محمد تقی رضائیان

تاریخ سند: 1394/05/17
شماره سند: 201/3
کد سند: م/132/1394/
وضعیت سند: معتبر