Ctrl/Cmd + P را برای چاپ فشار دهید
یا به صورت PDF ذخیره کنید
شماره  : 16449/ت 254ک 
تاریخ : 10-02-1373 

اکثریت وزرای عضو شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی در جلسه مورخ 27-10-1372 با توجه به اختیار تفویضی هیأت وزیران ( موضوع تصویبنامه شماره 21115/ت 211هـ مورخ 8-7-1372 ) و به استناد ماده ( 10 ) قانون ” چگونگی اداره مناطق آزاد تجای – صنعتی جمهوری اسلامی ایران ” – مصوب 1372 – آیین نامه اجرایی اخذ عوارض در مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران را به شرح زیر تصویب نمودند :/10/1372 با اصلاحات و الحاقات بعدی

ماده 1 – در این آیین نامه واژه های زیر به جای عبارت مشروح مربوط به کار می رود :
کشور : کشور جمهوری اسلامی ایران
منطقه : هر یک از مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران
سازمان : سازمان هر منطقه آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران ژ
اشخاص ساکن : اشخاص حقیقی یا حقوقی که محل زندگی یا فعالیت اقتصادی آنها در منطقه بوده یا داری کارت اقامت در منطقه باشند .

ماده 2 – عوارض مشروح زیر توسط سازمان حسب مورد از اشخاص ساکن اخذ می شود :

الف – عوارض شماره گذاری : وجوهی است که سازمان در قبال شماره گذاری نقلیه زمینی ، متناسب با نوع وسیله اخذ می نماید .

ب – عوارض سالانه : وجوهی است که سازمان سالانه از دارندگان وسایل نقلیه زمینی متناسب با نوع وسیله اخذ می نماید .

پ – عوارض تردد : وجوهی است که سازمان از رانندگان وسایل نقلیه زمینی که با پلاکهای سایر نقاط کشوردر منطقه تردد می کنند ، اخذ می نماید . این عوارض ممکن است در هر بار تردد یا در قالب صدور کارت تردد وسایل نقلیه اخذ گردد .

ت – عوارض خروج : وجوهی است که سازمان از اشخاصی که به مقصد خارج از کشوراز مرزهای منطقه خارج می شوند ، به هنگام خروج دریافت می دارد .

ث – عوارض مواصلاتی : وجوهی است که سازمان از دارندگان وسایل نقلیه یا موسسات حمل و نقل بابت استفاده از پایانه های مواصلاتی ایجاد شده در منطقه اخذ می نماید .

ج – عوارض بندری : وجوهی است که سازمان در قبال ارائه تسهیلات بندری برای حمل و نقل دریایی از استفاده کنندگان آنها دریافت می دارد .

چ – عوارض فرودگاهی : وجوهی است که سازمان در قبال ارائه تسهیلات فرودگاهی برای حمل و نقل هوایی و تردد هواپیما از صاحبان کالا یا موسسات حمل و نقل هوایی اخذ می نماید .

ح – عوارض فعالیت ( پذیره ) : وجوهی است که سازمان در قبال صدور و تمدید مجوز فعالیت در منطقه برای اشخاص حقیقی و حقوقی از آنها اخذ می نماید .

خ – عوارض کالا : وجوهی است که سازمان از اشخاصی که قصد حمل کالا از منطقه به سایر نقاط کشور را دارند اخذ می نماید .

ذ ـ عوارض خدمات شهری : وجوهی که سازمان بابت ارایه خدمات شهری از مالکان یا بهره برداران اراضی و مستحدثات واقع در منطقه اخذ می کند .

تبصره – اشخاص ساکن از پرداخت هر گونه عوارض معمول کشور به استثنای موارد فوق الذکر در محدوده منطقه آزاد معاف می باشند .

ماده 3 – عوارض موضوع ماده 2 این آیین نامه به حساب درآمد منطقه منظور می گردد .

ماده 4 -(اصلاحی 27-09-1373) میزان عوارض موضوع ماده 2 این آیین نامه از طرف هیأت مدیره هر منطقه تعیین خواهد شد و به ترتیب مقرر در بند ( 2 ) تصویبنامه شماره 16632/ت 30هـ مورخ 13/2/1373 به تصویب شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی خواهد رسید .

این تصویبنامه در تاریخ 1-2-1373به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است .

حسن حبیبی
معاون اول رییس جمهور

( بر اساس مصوبه شماره 67167/ت 53223 هـ مورخ 4/6/1395 هیأت وزیران مواد 5 تا 7 به آیین­نامه فوق الحاق شد.)

شماره: 67167/ت 53223 هـ

تاریخ: 4-6-1395

تصویب نامه هیأت وزیران

دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی

هیئت وزیران در جلسه 27-5-1395 به پیشنهاد شماره 899-10-952 مورخ 18-3-1395 دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی و به استناد ماده (10) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1372-  با اصلاحات بعدی، تصویب کرد:

متون زیر عنوان مواد (5) تا (7) به آیین­نامه اجرایی اخذ عوارض در مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران موضوع تصویب­نامه شماره 16449/ت254ک مورخ 10-2-1373 واصلاحات بعدی آن اضافه  می­شود:

ماده 5- سازمان­ها مکلفند در اجرای بند (ح) ماده(2) این آیین نامه از شروع فعالیت­های بدون مجوز و یا ادامه فعالیت­هایی که نسبت به تمدید مجوز از سازمان منطقه اقدام نمی­نمایند و یا مجوزهایی که ظرف مهلت تعیین­شده به بهره­برداری نرسند، جلوگیری به عمل آورند و مجوزهایی را که موضوع آنها در مهلت مقرر به بهره برداری نرسیده است، برابر مقررات ابطال نمایند. تمدید مدت مجوزهای منقضی­شده با اخذ عوارض مربوط برای یک ­بار و با تصویب هیئت مدیره سازمان مجاز است.

تبصره – فعالیت­های کلیه اشخاص اعم از ایرانی یا خارجی مشمول این ماده خواهد بود.

ماده 6- سازمان­ها مجازند از کلیه ارایه­دهندگان خدمات قراردادهای مشاوره، طراحی وپیمانکاری ( از قبیل ساختمانی، حمل و نقل، خدمات و انبارداری ) که محل اجرای آن درمناطق قرار دارد معادل یک درصد مبلغ قرارداد را به عنوان عوارض عمرانی شهری وصول و به حساب­های مربوط واریز نمایند، مجوز فعالیت برای هر قرارداد یا مجموعه قراردادها صادر و در دوره اجرای قرار دادهای مذکور معتبر می­باشد.

تبصره 1- در صورتی که اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول این ماده ظرف یک ماه پس از ابلاغ قرارداد منعقده ، کل عوارض متعلقه را نقدا پرداخت نمایند، با تصویب هیئت مدیره سازمان­ها مشمول تا (30)درصد تخفیف در عوارض مورد مطالبه خواهند شد.

تبصره 2- کلیه کارفرمایان مستقر در مناطق موظفند در صورت اعلام سازمان­های ذی­ربط، با مبادله تفاهم­نامه فیما بین نسبت به کسر عوارض مذکور از طرف­های قرارداد اقدام و عین وجه را به حساب درآمد سازمان واریز نمایند. 

  ماده 7- سازمان­ها موظفند با هماهنگی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی از طریق اطلاع­رسانی عمومی، کلیه خودروهای دارای پلاک مناطق را به منظور کنترل تردد و پرداخت عوارض ، ملزم به نصب برچسب الکترونیکی با ابزارهای الکترونیکی مشابه نمایند. تنظیم ساز و کار کنترل و دریافت عوارض مربوط با سازمان­ها خواهد بود.

      اسحاق جهانگیری

معاول اول رییس جمهور